Egy apró koccanás utáni javítás költségei is meglepően magasra rúghatnak, hiszen az árak az egekbe szöktek.


A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) keretében történt káreseményekre fordított kiadások tavaly 8%-kal emelkedtek, és a 2020-as adatokhoz viszonyítva már másfél szeresére nőttek.

Az ütközések utáni autójavítás eddig is elég súlyos számlákat eredményezett, azonban az elmúlt időszakban újabb árugrások következtek be.

Ha a javítás költségeit a kötelező biztosítás állja, akkor az autó tulajdonosának nem kell megterhelnie a pénztárcáját. Viszont, ha a biztosítás nem fedezi a kiadásokat, akkor a helyzet már sokkal nehezebb számára.

Novemberben a 2010 előtt vásárolt gépjárművek tulajdonosai számára lehetőség nyílik a kötelező biztosításuk váltására, amely 2024 januárjától lép hatályba.

A kampány keretein belül körülbelül 800 ezer gépjármű, köztük több mint 400 ezer személyautó érintett; a szakértők becslései szerint az év végi váltási időszak során 70-80 ezer szerződésváltásra lehet számítani.

A kampány indulásához időzítve a Buksza, a HVG szerkesztőségi blogja megnézte, hogyan alakult az egy kárra jutó átlagos kárfelhasználás, leegyszerűsítve az az összeg, amennyibe egy káreset kerül a biztosítónak.

Ezt az összeget több különböző tényező határozza meg, például a balesetes járművek aktuális piaci értéke, az alkatrészek költsége, valamint a szervizek által felszámított munkadíjak.

A jegybank legfrissebb statisztikái alapján 2024-ben a személyautók átlagos ára elérte a 908 ezer forintot, ami több mint 8 százalékos éves növekedést tükröz.

A 2020-as év, amikor a járvány kitört, még 619 ezer forintot jelentett ugyanannak a szolgáltatásnak az árát. Ez az összeg 2024-re lényegében másfélszeresére nőtt. Az árnövekedés hátterében több tényező áll, például az autók és alkatrészek árának emelkedése, valamint a munkadíjak, különösen a szerelők béreinek folyamatos növekedése.

A jegybank teljesítmény alapján is gyűjti az adatokat: a kgfb-szerződések állományát nézve a legtöbb autó három kategóriába, a 69-95, a 96-136 és a 137-245 lóerős teljesítményűek táborába sorolható. Ezekbe összesen több mint 3,7 millió autó tartozik. A különböző teljesítménykategóriákba egy év alatt 2-11 százalékos emelkedés történt, míg 2020 és 2024 között 43-57 százalékos drágulás mutatkozott.

Related posts