Ezekben a tíz gimnáziumban a diákok kiemelkedő teljesítményt nyújtottak a magyar nyelv és irodalom tantárgyból.
Az idei magyar érettségi legkiemelkedőbb teljesítménye egy egyházi iskolához köthető. Érdekes módon azonban a kompetenciamérés szövegértési eredményei néhány intézmény esetében nem mutatnak összefüggést a magyar érettségik teljesítményével. Friss részletes eredmények a 2026-os Középiskolai rangsorból.
Mostantól elérhető a HVG Középiskola 2026 című kiadványa, amely tartalmazza a magyar gimnáziumok legjobbjainak TOP100-as listáját. A rangsor összeállításához a 2024 tavaszi érettségi eredmények, a kompetenciamérések adatai, valamint az egyes iskolák diákjainak felvételi pontszámai szolgáltak alapként.
A TOP100-as listát az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium vezeti, dobogós lett az Eötvös József Gimnázium, és az I. Kerületi Toldy Ferenc Gimnázium. Az első tízben immár két vidéki intézmény is van, a százas listára pedig egy tucat új gimnázium került fel.
A rangsorok és részrangsorok folyamatosan elérhetők a HVG online platformjain, ahol emellett számos interjúval és cikkel is gazdagítjuk tartalmunkat. Célunk, hogy különösen az iskolaválasztás előtt álló családok számára hasznos információkat nyújtsunk, ezzel segítve őket a döntéshozatalban.
A listából nem csupán az általános rangsort olvashatjuk ki, hanem részletesen is megismerhetjük az egyes szempontok alapján elért helyezéseket. Például láthatjuk, hogy a magyar érettségin az adott gimnázium hányadik helyet foglalja el.
A 2024 tavaszi érettségi időszakban, beleértve az esetleges előrehozott vizsgákat is, az alábbi intézmények kiemelkedő teljesítményt nyújtottak a magyar érettségi vizsgán, elérve a legmagasabb átlagokat.
A szövegértés kompetenciamérés eredményei alapján egy teljesen új tízes lista született:
Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium, Budapest szívében található, és kiemelkedő oktatási intézményként ismert. Az iskola gazdag hagyományokkal rendelkezik, amelyek a tudomány, a művészetek és a sport terén is megmutatkoznak. A diákok számára inspiráló környezetet biztosít, ahol a kreativitás és a tudás iránti vágy egyaránt szárnyalhat. Az intézmény célja, hogy a fiatalokat felkészítse a jövő kihívásaira, miközben hangsúlyt fektet a közösségi értékekre és a személyes fejlődésre.
2. Révai Miklós Gimnázium és Kollégium (Győr)
A 3. számú intézmény, amelyet itt megemlítek, nem más, mint az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium, mely Budapest szívében található. Ez a kiváló oktatási intézmény nemcsak a tudományos teljesítményéről ismert, hanem arról is, hogy a diákok kreatív gondolkodását és fejlődését is elősegíti. A Radnóti Miklós iskola hagyományai és innovatív megközelítése révén a fiatalok számára inspiráló környezetet biztosít a tanulásra és a felfedezésre.
4. Ciszterci Szent István Gimnázium (Székesfehérvár)
A Deák Téri Evangélikus Gimnázium Budapest szívében található, és gazdag hagyományokkal rendelkező iskola, amely nemcsak a tudományos teljesítményekre, hanem az erkölcsi értékekre és a közösségi szellemre is nagy hangsúlyt fektet. Az intézmény célja, hogy a diákokat felkészítse a jövő kihívásaira, miközben olyan környezetet biztosít, ahol a kreativitás és a kritikus gondolkodás szabadon fejlődhet. A változatos programok és a támogató tanári kar hozzájárul ahhoz, hogy a fiatalok kibontakoztathassák tehetségüket és felfedezhessék saját érdeklődési területeiket.
A Piarista Gimnázium Budapesten egy olyan iskola, amely gazdag hagyományokkal és kiváló oktatási színvonallal rendelkezik. A diákok nemcsak tudományos ismereteket sajátítanak el, hanem értékes életre szóló készségeket is fejlesztenek, mint például a kritikus gondolkodás és a közösségi felelősségvállalás. Az iskola célja, hogy holisztikus nevelés keretein belül formálja a fiatalokat, támogatva őket a személyes és szellemi fejlődésükben. A piarista szellemiség, amely a tudás és a hit harmóniájára épít, inspiráló hátteret biztosít a diákok számára, hogy megtalálják helyüket a világban.
A Pécsi Janus Pannonius Gimnázium egyedülálló intézmény, amely nemcsak a tudományos teljesítményekre, hanem a diákok személyiségének fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektet. A gimnázium története gazdag és sokszínű, amelyben a hagyományok és a modern pedagógiai módszerek harmonikusan ötvöződnek. Tanulói közössége elkötelezett a tudás iránt, és a tanárok szakmai felkészültsége, valamint elhivatottsága hozzájárul a fiatalok sikeres jövőjéhez. A Pécsi Janus Pannonius Gimnázium nem csupán egy iskola, hanem egy inspiráló környezet, ahol a tehetség kibontakozhat, és az értékek átörökítése is fontos szerepet játszik.
Lovassy László Gimnázium, Veszprém: egy hagyományokkal teli intézmény, amely nem csupán a tudás átadására, hanem a diákok személyes fejlődésére is nagy hangsúlyt fektet. Az iskola színvonalas oktatása és sokszínű programkínálata lehetőséget biztosít a fiatalok számára, hogy kibővítsék látókörüket és megtalálják saját érdeklődési terüket. A közösségi élet pezsgő, amelyben a diákok aktívan részt vehetnek különféle diákszervezetekben és eseményeken, támogatva ezzel a barátságok kialakulását és a csapatmunkát. A Lovassy László Gimnázium nem csupán egy iskola, hanem egy olyan hely, ahol a jövő generációi formálódnak.
9. Budapest I. Kerületi Toldy Ferenc Gimnázium
Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium, Győr szívében található, ahol a tudás és a kultúra találkozik. A gimnázium elkötelezett a diákok sokoldalú fejlődése iránt, különös figyelmet fordítva a nyelvi és irodalmi tantárgyakra, hiszen Kazinczy Ferenc, a magyar nyelv megújítója, nevét viseli. Az iskola modern tantermekkel és jól felszerelt laborokkal várja a diákokat, akik itt nemcsak a tudományos ismereteket sajátíthatják el, hanem számos kulturális és sportos programban is részt vehetnek. A kollégiumi élet pedig lehetőséget biztosít a közösségi élményekre és a baráti kapcsolatok építésére. A Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium célja, hogy felkészítse a fiatalokat a jövő kihívásaira, miközben megőrzi a hagyományokat és a helyi értékeket. Az iskola közössége büszke arra, hogy a diákok itt nemcsak tudásra, hanem életre szóló élményekre is szert tehetnek.
Ha a magyar érettségi vizsgák és a szövegértési kompetenciamérés eredményeit közös szórásdiagramon szemléltetjük, egyértelműen megfigyelhető, hogy a legtöbb intézmény esetében a két érték szorosan összefonódik. Ugyanakkor néhány iskola esetében jelentős eltérések tapasztalhatók. Vannak olyan intézmények, ahol a magyar érettségi átlag kiemelkedően magas, ám a kompetenciamérésen gyenge teljesítményt nyújtottak. Ezzel szemben akadnak olyan iskolák is, ahol a kompetenciamérés eredményei kifejezetten jók, miközben a magyar érettségi eredmények nem tükrözik ezt a szintet.




