Világszintű hír: Magyar szakemberek is részt vesznek a közlekedési dugók megszüntetésére irányuló innovatív rendszer fejlesztésében!


A jövő közlekedési lámpái olyan intelligens algoritmusok által vezérelt rendszerek lesznek, amelyek képesek valós időben elemezni a forgalom dinamikáját és előre jelezni annak alakulását. Ezek az innovatív okoseszközök folyamatosan alkalmazkodnak a változó körülményekhez, optimalizálva ezzel a közlekedési áramlást és javítva a városi mobilitást.

Magyar mérnökök és kutatók egy forradalmian új forgalomirányítási rendszert tesztelnek, amely világszerte páratlan megoldásként tűnhet fel - számol be róla a vezess.hu.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Karának kutatói, együttműködve japán és török szakemberekkel, azon fáradoznak, hogy a jövő közlekedésének lámpáit ne merev programozás, hanem intelligens algoritmusok irányítsák. Ezek az okoseszközök képesek lesznek előre jelezni a forgalom alakulását és dinamikusan alkalmazkodni hozzá. A projekt neve, Multi-Input Deep Learning for Congestion Prediction and Traffic Light Control (TRALICO), másfél éve indult, és célja a forgalmi helyzetek hatékonyabb kezelése.

A tesztek színhelyéül Isztambult választották, egy olyan várost, amely híres a forgalmi dugókról, és gazdag forgalomszámláló adatokban. Az aszfaltba integrált radaros és Bluetooth szenzorok folyamatosan küldik az információkat a város közlekedési szakértői számára. Emellett a mobilcellás adatok is rendelkezésre állnak, amelyek kiválóan alkalmasak egy mesterséges intelligencián alapuló megoldás kidolgozására.

A török városban a kamerák és egyéb érzékelők adatai alapján valós időben beavatkoznak a lámpák működésébe. Azonban a cél egy olyan predikciós modell kidolgozása, amely...

Képes előre jelezni a forgalom változásait, és időben, összhangban tud beavatkozni, ezzel nem csupán reagál a torlódásokra, hanem aktívan megelőzi azok kialakulását.

Simon Vilmos, a BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszékének docense, a projekt koordinátora a portálnak elmondta: úttörő jellegű kezdeményezésről van szó, és az új, még az időjárási adatokat is figyelembe vevő neurális hálóról, valamint a mögötte álló megoldásokról szóló tanulmány jelenleg elfogadás alatt van egy Q1-es folyóiratnál.

A teszteket egyelőre szimulátorokon végzik. A gyakorlatban egy interfészen lesznek majd a fázistervek, amelyekkel fél órára előre be lehet avatkozni. Simon Vilmos közölte: "pár másodperc változtatás is kilométeres dugókat tud okozni vagy megelőzni". Ezzel magyarázta, hogy az éles bevetés óvatos finomhangolással kezdődik majd, a rendszert tökéletesíteni kell, hogy ne okozzanak káoszt.

A magyar kutatók egy izgalmas őszi nemzetközi konferencián mutatják be legújabb eredményeiket. Az eseményen nemcsak a török és japán kollégák, hanem számos más egyetem és kutatóintézet szakértői is jelen lesznek, hogy megosszák tudományos tapasztalataikat és eszmét cseréljenek.

Related posts