Fontos, hogy világos és egyértelmű üzenetet kommunikáljunk a befektetők felé: ez egy "kormányzati erőszakos beavatkozás a város életébe."


Vitézy Dávid egy háttérbeszélgetés során a főváros költségvetésében fellelhető mozgástér lehetőségeiről osztotta meg véleményét. A beszélgetés keretében szó esett a Podmaniczky Mozgalom javaslatairól, a forgalomszervezéssel kapcsolatos kérdésekről, valamint a kormányzati szintű fővárosi elvárásokról is.

A szerdai Fővárosi Közgyűlés szavazásai körüli bizonytalanságok ellenére a Podmaniczky Mozgalom álláspontjáról Vitézy Dávid már előre tájékoztatást nyújtott. A bizottsági ülés során a MOHU lomtalanítási tervét vitatták meg, amelyet sem a Fidesz, sem a Tisza frakció, sem pedig Vitézy Dávid nem támogatott, bár a koncepciót Mártha Imre, a BKM vezérigazgatója védte. Vitézy a jelenlegi gyakorlatot, melyet "szemétfesztiválnak" nevezett, tarthatatlannak tartja, de az új elképzeléssel sem ért egyet, amely a lomok gyűjtőpontokra történő szállítását javasolja. A kerületi polgármesterek, politikai hovatartozástól függetlenül, szintén kifogásolják a gyűjtőpontos megoldást. Véleményük szerint ez ellentmond a belvárosi autóhasználat csökkentésére irányuló törekvéseknek, hiszen a nehéz bútorokat, mint például a kanapét vagy a szekrényt, kizárólag autóval lehetne eljuttatni a gyűjtőpontra. Bár Mártha Imre a rászorultsági elv alapján nyitná meg a házhoz menő gyűjtési rendszert, Vitézy Dávid szerint a legoptimálisabb megoldás az lenne, ha évente egyszer, lakcímkártya felmutatásával mindenki igénybe vehetné a MOHU házhoz jövő lomtalanítási szolgáltatását.

A Podmaniczky Mozgalom (PM) frakciója csak abban az esetben szavazza meg a költségvetést, ha zöld utat adnak a hozzá beadott módosító indítványaiknak. Azt szeretnék például, hogy 250 milliót különítsenek el a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos tervezésére. Ezt az indokolja, hogy ne bukjon a város 10 milliárdokra tehető uniós forrásokat csak azért, mert nincsenek tervek.

A Budapest Barand (BB) költségvetéséből 75 millió forintot vonnának el egy új állatvédelmi alap létrehozására, amelynek célja az állatmenhelyek kapacitásának bővítése és az ivartalanítási programok támogatása. Ezen kívül, 300 millió forintos tételt is elvonának a BB-től, amelyet a Fővárosi Rendészeti Igazgatóság megerősítésére, valamint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) rendészeti állományának feltöltésére használnának fel. A BB költségvetésének fennmaradó részét, összesen 100 millió forintot, Karácsony Gergellyel közösen útfejlesztési tervek kidolgozására szánnák. Ezen felül, a költségvetésben 250 milliós keretet alakítanának ki, amely a gyalogos és kerékpáros közlekedés fejlesztésére irányuló tervezést támogatná.

A PM javaslata szerint a költségvetésbe tervezett 4,1 milliárd forintot a közlekedési infrastruktúra felújítására kellene fordítani. Azonban, ha a költségvetést nem fogadják el ezen a szerdán – ami példátlan helyzetet teremtve megelőzheti a központi költségvetés elfogadását –, akkor valószínű, hogy később sem tudják majd ezt megtenni. Ez pedig újabb törvénysértésekhez vezethet a Fővárosi Önkormányzat működésében. Eközben a fővárosi állami cégeknél működő szakszervezetek demonstrációs és sztrájkbizottság létrehozását tervezik, ha a testület nem szavazza meg a költségvetést. Számukra ez azt jelenti, hogy a főváros vezetésével korábban megkötött bérmegállapodás – amely a következő évi béremelést garantálja – fedezet nélkül maradhat.

A fővárosi közgyűlés működése kétségkívül törvényellenes, mivel nem rendelkezik választott főpolgármester-helyettesekkel. Ennek következtében Sára Botond főispán jogi lépéseket indított. A jövőbeni következmények még nem ismertek, de ha a közgyűlés tagjai közül valakit jelölnek főpolgármester-helyettesnek, azt a jelöltnek el kell fogadnia. Vitézy, bár nem említették nevét, kifejtette, hogy nem vállalná el a főispán jelölését ilyen körülmények között. Amennyiben senki nem hajlandó elfogadni a jelöltséget, a testület feloszlatása válik szükségessé.

Gál József, a PM képviselője fontos lépést javasol az átláthatóság érdekében: javaslata szerint a Fővárosi Önkormányzat a közcélú és közérdeket szolgáló hirdetéseit kizárólag a Főpolgármesteri Hivatal, valamint a fővárosi tulajdonú cégek és intézmények hivatalos közösségi média platformjain keresztül valósíthatná meg. Ezzel párhuzamosan azt is szeretné, ha a személyes és politikai oldalak esetében megszűnne a fővárosi költségvetésből származó hirdetések alkalmazása, így biztosítva a közpénzek átlátható és felelős felhasználását.

A politikai elemző véleménye szerint a jelenlegi rendszerben komoly hiányosságok mutatkoznak. Kiemelte, hogy a Budapest Városháza hivatalos Facebook oldala, amely a Fővárosi Önkormányzat kommunikációs platformja, hirdetéseit olyan fővárosi cégek finanszírozzák, mint a Budapest Brand vagy a Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ. Ezen túlmenően javasolja, hogy a főváros hivatalos weboldalán a dokumentumok könnyen kereshetőek legyenek, a bizottsági ülések élő közvetítése pedig hozzájárulna a transzparenciához. Emellett fontosnak tartja, hogy a határozatok a budapest.hu honlapon maximum két napon belül elérhetők legyenek.

Az utóbbi évtizedekben Budapesten is egyre több olyan kísérlet zajlik, ami a Dunát, a Duna-közelség élményét próbálja meg visszaadni a városlakóknak. Ezt szolgálná a dunai strandolási lehetőség megteremtését célzó előterjesztés. Korábban a Város és Folyó Egyesület (VALYO) ezt közösségi költségvetésből készítette volna elő, és bár finanszírozást végül nem nyert hozzá, a 2024-es fürdőszezonban több helyszínen (a Római-parton, az Óbudai-sziget nagy-dunai partján, az id. Antall József rakparton, a Szent Gellért térnél és a Hengermalom út magasságában) hitelesített vízmintákat vett a folyóból. A mikrobiológiai analízis megállapította, hogy a vizsgált helyszínek közül problémásnak csak a Szent Gellért tér - Műegyetem előtti szakasza bizonyult, a többi vizsgált helyszínen a vízminőség szinte mindig jelentősen alatta maradt az egészségügyi határértékeknek (azt csak a jelentősebb nyári esőzések után, illetve árvíz idején haladta meg). Ez tehát azt jelenti, hogy a Duna még a belvárosi szakaszon is alkalmas fürdésre, egészségügyi kockázata nincsen a hajdani fürdőélet újbóli meghonosításának. Kiss Ambrus azt mondta, a városvezetés is támogatja a városi strandok létesítését.

A VII. kerületben, jellemzően a Dohány, illetve Wesselényi utcában és a Nefelejcs utcában rendszeresen elakadnak a trolibuszok a szabálytalanul parkoló autók miatt. 2024 harmadik negyedévében a 74-es troli 78 alkalommal, a 78-as troli pedig 66 alkalommal nem tudott tovább haladni, ami azt is jelenti, hogy összesen három hónap alatt 11 ezer percet vesztegeltek a BKK járművei. Ezt megelégelve azt javasolják, hogy a BKK-val közösen alakítsák át ezekben az utcákban a várakozási rendet, és a közösségi közlekedés zavarmentes biztosítása érdekében, a legkritikusabb helyeken tiltsák meg a parkolást. Eddig a VII. kerület ebben nem volt partner, most azonban (a DK városházi érdekérvényesítő erejének csökkenése után) erre lehetőség nyílhat.

A Deák Ferenc térről a repülőtérre közlekedő 100E busz utasainak 83%-a külföldi turista, míg a magyar utasok, különösen a budapesti lakosok, a magas jegyárak miatt alig képviseltetik magukat. A budapesti utazók jelentős része inkább más közlekedési lehetőségeket választ, mint például a lassú tömegközlekedést, taxit, repülőtéri transzferbusszal való utazást, vagy akár a saját autóját. Érdekes módon, a repülőtér legforgalmasabb időszakaiban – korai hajnalban és késő este – a 100E busz a legelőnyösebb választás a repülőtérre való eljutáshoz.

Bár a 100E busz különleges tarifája lényegesen támogatja a fővárosi közlekedési rendszer fenntartását, a Podmaniczky Mozgalom azt javasolja, hogy...

Úgy gondolják, hogy a lassabb 200E viszonylatról átvonzott utasok révén még némi többletbevétel is várható, hiszen azt ma az új tarifapolitika révén érintett utasok többsége bérlettel veszi igénybe - ezután pedig az olcsóbb kiegészítő jegyet megváltva már a 100E-t is használhatnák a 2200 forintos jegyet sokalló budapesti utasok.

(Mint korábban megírtuk, a VEKE már a főváros budai oldaláról is indítana reptérre közlekedő BKK buszokat.) A BKK, pénzkiesést hangsúlyozó érvelését elfogadva a bizottsági ülésen a baloldal és a Tisza sem támogatta Vitézy Dávid javaslatát, a Fidesz pedig tartózkodott. A reptéri utazások esetében egyébként a hosszútávú megoldás a vasútfejlesztés lenne.

Lázár János 99 évre magánkézbe adná Budapest (és több vidéki nagyváros) főpályaudvarait, azaz csak 10 százalék maradna köztulajdonban azokban (az állami vagyon beapportálásával létrehozott) projektcégekben amelyek a fejlesztésekre hivatottak. A pályázatokat már januárban le is zárnák - figyelmeztetett Vitézy, majd arra emlékeztetett, hogy a most tervezett lépés a Gyurcsány-kormány reptér privatizációjához képest is messzemenőkig hátrányos a magyar államnak. (Ott legalább 464 milliárd koncessziós díjat fizetett és fejlesztéseket vállalt a magánbefektető.)

A miniszterelnök a Parlamentben határozottan kiállt a lázári javaslat mellett. Vitézy figyelmeztetett, hogy a vasúti fejlesztéseket mindenütt az állam irányítja. Kiemelte, hogy ha a privatizáció során nem rögzítik az állam jövőbeni fejlesztési terveit, amelyek a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában szerepelnek, akkor 10-20 év múlva, ha a fejlesztések végre elindulnak, a kivitelezők akár 80-90 évre visszamenőleg is kártérítést követelhetnek. Ezen kívül fennáll annak a veszélye, hogy a magánbefektetők a könnyen megtérülő projekteket választják ki, figyelmen kívül hagyva a hosszú távú, közérdekű fejlesztéseket. Ezért különösen jelentős politikai következményekkel járna, ha a Fidesz a Tisza Párt támogatásával érkező javaslatot elutasítaná. Vitézy hangsúlyozta, hogy fontos világos jelzést küldeni a potenciális befektetők felé, miszerint a budapesti vezetés véleménye szerint ez "kormányzati erőszak a város felett", így a pályázóknak tudniuk kell, mire számíthatnak.

Karácsony közeledtével szerdán a városfejlesztési javaslatok között szerepel, hogy a főváros visszakapja építésszabályozási jogait. Rákosrendező nem válhat egy zárt, közfunkcióktól mentes, csupán befektetői érdekeknek alárendelt luxusnegyeddé, tele üres, "szellemépületekkel". A Podmaniczky Mozgalom ezért arra kéri a Fővárosi Önkormányzatot, hogy a jelenleg állami tulajdonú, körülbelül 130 hektáros területet, mint Budapest értékes aranytartalékát, saját hatáskörében alakítsa ki a város jövője szempontjából kívánatos fejlesztési irányokat. Ennek keretében...

A 2021-ben a Kormány által elfogadott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) keretében a szakértők arra az álláspontra jutottak, hogy a Nyugati pályaudvar és Rákospalota, Újpest közötti vonalszakasz kapacitásának növelése mellett elengedhetetlen a korszerűsítése is. E nélkül a terület közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése nem valósulhat meg. Terveik között szerepel a Szegedi úti felüljáró megépítése is, amely alkalmas lenne a villamos közlekedés fogadására. Ezen kívül a kisföldalatti vonal rekonstrukciója is a tervek között van, új járművek beszerzésével együtt, továbbá a 3-as villamos vonala is hosszabbításra kerülne.

A szerdai közgyűlésen nem szerepel a főpolgármester-helyettesek megválasztása, ami azt is jelenti, hogy a főpolgármesternek nem áll módjában szabadságra mennie.

Related posts