Természetesen! Íme egy egyedibb megfogalmazás: "Tudja, mi az, amire a hobbiterepjáróknak igazán szükségük lenne?"
Kezdetben kissé szkeptikus voltam, amikor beszálltam az ódon stílusú Subaru Crosstrekbe. Azonban hamar rájöttem, hogy ez az autó az alacsony orrú, hatalmas felnikkel szerelt hobbiterepjárók világában valami igazán különlegeset képvisel. A Crosstrek nem csupán imitálja a trendi, izmos SUV-kat, hanem a valódi teljesítményre helyezi a hangsúlyt: a hasmagasság méltóságot ad, a rugóutak hosszúak, a gumik pedig masszívan ölelik az utat. Ráadásul az állandó összkerékhajtás is a képességeit dicséri. Olyan, mint egy laza bringás futár, aki a régi, de megbízható fixijén ülve füstölög, és bármikor simán legyűrné a túldíszített, hétvégi "hősöket".
Magyarországról nézve a Subaruk furcsa, egzotikus tárgyaknak tűnnek, csak elvétve látni egyet-egyet az utakon. Miközben felénk tényleg keveset adnak el, a Subaru igazából nagyon is él: nagyjából annyi autót gyártanak, mint a Skoda, csak ezeket nem az európai piac szippantja fel. Itthon a legtöbbeknek a ralis múlt és egy kék, arany felnis Impreza WRX STI, ugrik be, ha meghallják a Subaru nevet.
Az Egyesült Államokban évtizedek óta tömegek hódolnak a Subaru márkának. Itt a Forester, amely eredetileg SUV-nak készült, már régóta népszerű választás, de a hagyományos autókból átalakított hobbiterepjárók is kedveltnek számítanak. E kategóriában található a Legacy alapjaira épülő Outback, valamint a kompaktabb Crosstrek, amely az Impreza platformját használja.
A legújabb modellt már az európai piacon is a Crosstrek néven találhatjuk, ami nem meglepő, hiszen sokak számára ismerősen cseng. A 2012 óta létező verziót eddig XV néven ismertük, és az elmúlt évtized során Európában összesen 127 ezer példányt értékesítettek belőle. A harmadik generációs Crosstrek globálisan egységes néven fut, és a Subaru Global Platformra épül, amelyhez az aktuális Impreza és Levorg, valamint a közvetlen elődje, az XV is tartozik.
Érdekes, különutas darab a Crosstrek: a pufi hobbiterepjárók mellett már szinte furcsának tűnik egy megemelt, de filigrán testalkatú kompakt. Valahogy mokányabbnak is tűnik, mint egy egységsugarú SUV, ami valószínűleg azért lehet így, mert nem egy nagy tömb, amit csak optikailag emeltek el a földtől, hanem egy kis tömb, ami alatt valóban van hely bőven. A felépítéséről - bár ez nem alvázas - és a kiállásáról a szimpatikusan kretén Golf Country jutott eszembe.
A Crosstrek frissítése igazi üdítő változást hozott: a megjelenése egy sportos, mégis pimasz karaktert sugall, amely a sportolókra emlékeztet. Ez a külső nem csupán figyelemfelkeltő, hanem azt is jelzi, hogy a dizájn mögött valós tartalom rejlik. A harmadik generációs változat arca és vonalai komolyabbá váltak, a hűtőmaszk még hangsúlyosabb, és ahogyan az elődöknél, itt is bőségesen találkozhatunk fényezetlen műanyaggal, amely a legfontosabb helyeken biztosítja a védelmet.
Utóbbival általában az igazi terepképességek hiányát szokás palástolni, de itt nem ez a helyzet, a Crosstrek jóval alkalmasabb a sárdagasztásra, mint a kortárs hobbiterepjárók jelentős része. Az első terepszög 19,3 fokos, a hátsó 31,2 fokos, a rámpaszöge pedig 20,8 fokos.
Egy igazán különleges járműről van szó, amelynek 22 centiméteres hasmagassága és szimmetrikus összkerékhajtása igazi élményt nyújt a vezetés során. A hátramenetben is aktívan működő lejtmenetvezérlő pedig minden verzióhoz alapáron jár, ami még vonzóbbá teszi. Ha van egy bájos tanyád vagy egy nyaralód Galyatetőn, ahova télen is szívesen visszatérsz, a Crosstrek tökéletes választás lehet számodra. Nem szükséges nagy, nehezen manőverezhető pickupokban vagy drága Land Cruiserekben gondolkodni, hiszen ez a modell ideális a városi élethez és a természetjáráshoz egyaránt.
A kompakt Subaru belső terének dizájnja messze elkerüli a modern trendeket, mintha csak egy időutazásra indult volna a múltba: sehol egy méter hosszú LED-szalag, se tévészerű kijelzők, se pedig a minimalista nappalik eleganciájára hajazó formák. A Crosstrek belseje inkább a régebbi generációs Toyota vagy Suzuki modellek hangulatát idézi, ami nem éppen a legjobb ajánlólevél. Kifejezetten zavar, amikor az autóipar a gamer világ dizájnjaiból merít inspirációt, de az is frusztráló, amikor egy autó ennyire fapados megoldásokkal próbálkozik.
A dizájn számomra kissé elavult és kaotikus: a formák nem igazán harmonizálnak egymással, ami igencsak zavaró. Pozitívumként emelhető ki, hogy számos fizikai gombot megőriztek, de a működésük logikáját nem igazán tudom átlátni. Például a klímaberendezés hőmérsékletének állítására külön gombot kaptunk, míg a ventilátor sebességét az érintőkijelzőn kell állítgatni – ez nekem érthetetlen. A gyári menürendszer sem nyerte el a tetszésemet; a felépítése eléggé zavaros számomra. Ugyanakkor sejtem, hogy ez csupán a megszokás hiányából fakad, és idővel talán hozzászokok majd.
A belső tér műanyag elemei ugyan kemény tapintásúak, de ennek ellenére meglepően tartósnak tűnnek. Az alkatrészek nem recsegnek-ropognak, ami azt jelzi, hogy a Crosstreket alaposan és precízen szerelték össze. A vezetőülést különösen kedveltem: bár az ülőlap kissé rövidnek hat, a kényelme és a tartása kiemelkedő. Valószínűleg ennek az a titka, hogy az új, átgondolt első ülések fejlesztésébe szakértő orvosokat is bevontak, így az ülés kialakítása segíthet csökkenteni a hosszú távú használat során fellépő fáradtságot.
A Crosstrek, amelynek tengelytávja 2,67 méter, hátul elég tágas ahhoz, hogy két felnőtt kényelmesen elférjen, ám a térérzet meglepően tágasnak hat. A csomagtartó viszont nem éppen bőséges: mindössze 315 literes kapacitásával, és a viszonylag magas padlójával nem kínál túl nagy tárolóhelyet. Ez a kialakítás részben a hátsó hajtás és a futómű sajátosságaival magyarázható.
A Subaru kitartóan hisz a bokszer motorok előnyeiben, és ezt a filozófiát tökéletesen megtestesíti a Crosstrek. Ez a modell kizárólag egyetlen motorváltozattal érhető el: a kétliteres, négyhengeres szívó bokszer, amely 136 lóerőt és 182 Nm nyomatékot biztosít. A motor teljesítményét kiegészíti egy váltóhoz csatlakozó elektromotor, amely további 16,7 lóerőt és 66 Nm-t ad a teljesítményhez. A hibrid Crosstrek része egy 0,6 kWh kapacitású akkumulátor is, amely lehetővé teszi, hogy a jármű maximum másfél kilométeren keresztül tisztán elektromos üzemmódban közlekedjen.
Dugóban araszolva elméletileg jól jöhet az ilyesmi, de a fogyasztáson ez mégse látszott eléggé. Városban lendületesen - de nem eszetlenül - használva nálam 10 literes átlag jött ki, ami még akkor is drámainak tűnik, ha beleszámítjuk, hogy nálam általában sokat esznek az autók.
Általában nem vagyok híve a fokozatmentes váltóknak, de most kivételt tettem, és nem bántam meg. A rendszer minden egyes része szinte zenészi precizitással működött együtt, így sosem éreztem, hogy a váltó idegesítően pörgetné a motort. Ráadásul ezen a modellen azt is ügyesen megoldották, hogy az autó azonnal, és nem késlekedve reagáljon a gázpedálra. Minden a legnagyobb rendben volt, tényleg le a kalappal a mérnökök előtt, mert ezúttal igazán odatették magukat!
Bár a 153 lóerős motor teljesítménye és az 1,6 tonnás súly elsőre talán nem túl ígéretesnek tűnik, valójában a Crosstrek meglepően dinamikusan mozog. Amíg nem néztem meg a gyári adatokat, azt hittem, hogy sokkal erősebb a jószág. A súlyát is sikerült ügyesen elrejteni, mert a vezetés során jóval könnyebbnek éreztem, mint amennyit a számok mutattak. Sajnos a bokszer motor karakteres hangja nem jutott el az utastérbe, pedig szívesen hallgattam volna a jellegzetes bugyogását hosszú ideig.
A Crosstrek futóműve lenyűgözött: a hosszú rugóutak és a lágy csillapítás lehetővé tették, hogy a budapesti, helyenként igencsak rázós utakon úgy száguldozzak, mintha egy német autópályán haladnék. A kényelmes rugózás nem ment a stabilitás rovására, a Crosstrek magabiztosan vette az akadályokat. Lassabb tempónál viszont nem mindig tudta kezelni a kátyúkat és a keresztbordákat, ilyenkor kicsit ingadozott, ami vicces látványt nyújtott. Érdekes, hogy néhány olyan meredek helyre is feljutottam vele, ahol egy robusztus SUV alacsony orra biztosan megfeneklett volna.
A Subaru Crosstrek belépő ára 13,9 millió forint, míg a legmagasabb felszereltségért 15,3 millió forintot kérnek el. A motorválaszték meglehetősen korlátozott, hiszen mindössze egyetlen hajtáslánc érhető el: egy kétliteres bokszermotor hibrid rendszerrel, folyamatosan változó áttéttel (CVT) és összkerékhajtással. A 4,5 méteres hosszúságával és 2,67 méteres tengelytávjával a Crosstrek a hobbiterepjárók piacán versenyez, olyan riválisokkal, mint a Suzuki S-Cross vagy a Toyota Corolla Cross, melyek szintén hasonló méretekben kínálják modelljeiket.
Összkerékhajtással és hibrid rendszerrel az S-Cross 12,9 milliótól kapható, az összkerekes, hibrid Corolla Crosszért pedig 14,4 milliót kell fizetni. Ezek mind listaárak, tehát a valóságban ezeknél végül kevesebbet kell a szalonban hagyni az autókért.
Szimpatizálok az egyedi hangulatú autókkal, azt azonban még így se gondoltam, hogy végül mennyire megszeretem a Subaru Crosstreket. Szerettem a hosszú rugóútjait, a prímán, észrevétlenül működő hajtását és a pimasz kiállását. Az ódivatú beltérért, a kis csomagtartóért és a magas fogyasztásért viszont kár. Közben a legérdekesebb pontja mégis az, hogy a mindent elárasztó hobbiterepjárók között pont egy fura, emelt kompakt tudja igazán jól azt, amit a divatos SUV-knek kéne.