Valóban ma van az év legszomorúbb napja? Fedezzük fel a „blue monday” mögött rejlő igazságot! Ez a kifejezés sokak számára ismerős lehet, de vajon mennyire indokolt ez a pesszimista megközelítés? Nézzük meg közelebbről, hogy honnan ered ez a fogalom, és m


Cliff Arnall, brit pszichológus, két évtizeddel ezelőtt sorsára juttatta január harmadik hétfőjét, amikor az év legszomorúbb napjaként azonosította azt. Ezt a megállapítást azóta világszerte „blue monday”-ként emlegetik, és a közvéleményben mély nyomot hagyott. De mi rejlik a háttérben? Mennyire megalapozottak Arnall kijelentései? Takács Dalma írása izgalmas kérdéseket vet fel ezzel a jelenséggel kapcsolatban.

Amikor most kinézek az ablakon, nem kell sokáig töprengenem, miért épp ezt a napot választotta Arnall: a tél tombol, de nem a bájos, hókristályos, karácsonyi csodákban, hanem a szürke, zord, csúszós utas formájában. Az influenzaszezon is tetőzik, a fények korán elhalványulnak, és az ünnepek is már a múlt ködébe vesztek, amiket legalább izgalommal vártunk. A barátaim fele betegeskedik, a másik fele pedig a melankólia tengerében evez, miközben sokan anyagi gondokkal küzdenek. Még a házunk előtt álló hatalmas fa is azt sugallja: legalább még egy hónap, mire újra zöldellni kezd. Hát igen, ilyen körülmények között könnyű belesodródni a negatív gondolatok örvényébe; a testünk is jól tudja ezt: a napfény hiánya, a megnövekedett melatonin szint, a csökkentett szerotonin aktivitás és a D-vitamin deficit mind-mind hozzájárulhat a szorongás és a depresszió megjelenéséhez. Nem meglepő tehát, hogy a magyar lakosság 2-4 százaléka szezonális depresszióval küzd. Erről már írtunk korábban, így most nem szeretnék mélyebben belemenni a témába – inkább nézzük meg, vajon tényleg igazat mondott Arnall, amikor a mai napot az év legszomorúbb napjának nevezte.

Azt hiszem, már eleve nagyban árnyalja a dolgot, hogy a blue monday (azaz szomorú hétfő) hátterében nem tudományos cél, hanem egy egyszerű marketingkampány állt. A Cardiffi Egyetem egykori pszichológusát egy angol utazási iroda, a Sky Travel kérte fel 2005-ben, hogy számolja ki, mely napon a legdepressziósabbak az emberek, bízva abban, hogy ezzel a nyári utak lefoglalására biztathatják a közönségüket.

Arnall ekkor egy különleges matematikai formulát alkotott, amely négy alapvető tényezőt ötvözött: 1) az időjárási viszonyokat; 2) az ünnepek befejeződését; 3) az újévi fogadalmak teljesítésének kihívásait; valamint 4) a karácsony utáni pénzügyi terheket. E tényezőkkel ügyesen zsonglőrözött, míg végül meg nem határozta a január harmadik hétfőjének pontos dátumát.

Az első blue monday így 2005. január 24-re esett, míg a számításokból az is kiderült: az év legvidámabb napja június végén vagy július elején várható.

Ez a felfedezés váratlan következményekkel járt, de nem éppen a Sky Travel javára. A "blue monday" mítosza szinte lángra kapott, és gyorsan elterjedt az egész világon. Arnall kortársai egy emberként támadták meg a pszichológust, amiért ilyen áltudományos és egyben meglehetősen lehangoló tévhitekkel sokkolja a közvéleményt. Az elmélet tudományos megerősítése azonban sosem valósult meg - a matematikai szakértők szerint már a képlet alapvetően hibás volt.

A hatalmas felháborodás következtében végül maga a szakértő is meginogott: 2018-ban Arnall nyilvánosan bocsánatot kért az elméletének kedvezőtlen következményeiért, kiemelve, hogy nem állt szándékában tovább súlyosbítani a január megterheltségét. Célja csupán az volt, hogy cselekvésre és bátor döntések meghozatalára inspirálja az embereket.

"Amikor valaki új irányt szeretne venni a karrierjében, barátságokat akar kötni, vagy éppen egy izgalmas hobbit fedezne fel, esetleg egy kalandos utazásra vágyik, a január tökéletes időzítés lehet a nagyobb léptékű döntések meghozatalára az előttünk álló évre vonatkozóan" - osztotta meg véleményét. Ezt követően hamarosan együttműködési megállapodást kötött a Virgin Atlantic és a Virgin Holidays cégekkel, abban a szellemben, hogy megcáfolja a Sky Travelnél tett állításokat, és egyúttal arra ösztönözheti az embereket, hogy pozitívabb szemléletet alakítsanak ki.

A két vállalat szinte versenyt hirdetett: olyan úti célokat ajánlottak, amelyek januárban a legideálisabbak, hiszen ebben a hónapban a turisták száma alacsony, és sok hely varázslatos szépsége éppen a hófedte tájban bontakozik ki a legjobban.

Egy szó, mint száz: a blue monday elmélete megdőlt, azt azonban fontos szem előtt tartani, hogy a téli időszak valóban több nehézséget rejthet magában a szorongóbb, depresszióra hajlamos emberek számára. Ha szívesen olvasnál arról, merre érdemes elindulni, ha levertséget, motiválatlanságot tapasztalsz, szeretettel ajánlom a korábbi cikkeinket a témában.

Related posts