A Boeing gépek alapos átvizsgálása vette kezdetét, miután friss információk láttak napvilágot az Air India légijárművének tragikus balesetével kapcsolatban.

India és Dél-Korea bejelentette, hogy alapos vizsgálatot indít a Boeing repülőgépek üzemanyag-kapcsolóival kapcsolatban, miután az Air India tragikus balesete következtében 260 ember életét vesztette.
Az indiai légiközlekedési hatóság hétfőn utasította a légitársaságokat, hogy alaposan nézzék át a Boeing különböző modelljeinek üzemanyag-ellátó rendszereit. Ezzel párhuzamosan Dél-Korea is bejelentette, hogy hasonló lépéseket tesz a légiközlekedés biztonságának érdekében.
A fokozott ellenőrzések középpontjában azok a kapcsolózárak állnak, amelyek az Air India múlt havi tragikus balesetének kivizsgálásában kulcsszerepet játszanak.
A vizsgálatokat annak ellenére indították el, hogy a Boeing és az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) az utóbbi napokban biztosította a légitársaságokat és a szabályozó hatóságokat arról, hogy a Boeing repülőgépek üzemanyag-kapcsolóinak zárszerkezetei megfelelően működnek és biztonságosnak minősülnek.
A baleset előzetes jelentése szerint a kapcsolók szinte egyidejűleg váltottak át üzemi helyzetből kikapcsolt állapotba röviddel a felszállás után. A pilótafülke hangrögzítőjén hallható, amint az egyik pilóta megkérdezi a másiktól, miért zárta el az üzemanyagot, mire a másik azt válaszolta, hogy nem ő tette.
A jelentés megemlített egy 2018-as FAA-ajánlást, amely javasolta, de nem tette kötelezővé több Boeing-modell, köztük a 787-es és 737-es típusok üzemeltetői számára az üzemanyag-elzáró kapcsolók zárszerkezetének ellenőrzését, hogy azok ne mozdulhassanak el véletlenül.
Számos légitársaság, például az ausztrál Qantas Airways és a japán ANA, már 2018 óta figyelemmel kíséri a kapcsolók állapotát, követve az FAA ajánlásait. Más légitársaságok, mint például az Air India, az Air India-baleset előzetes jelentésének nyilvánosságra hozatala óta végeznek kiegészítő vagy új jellegű ellenőrzéseket. A Singapore Airlines kedden bejelentette, hogy sikeresen elvégezte a 787-es flottájának üzemanyag-kapcsolóira vonatkozó óvintézkedéseket, amelyek a Scoot fapados leányvállalatuk gépeit is érintik. A dél-koreai közlekedési minisztérium szóvivője megerősítette, hogy az ottani ellenőrzések összhangban állnak a 2018-as FAA-ajánlással, de konkrét határidőt nem adtak meg a végrehajtásra. A Korean Air szintén bejelentette, hogy aktívan megkezdte az üzemanyag-vezérlő kapcsolók átvizsgálását. Az Air India a hétvégén indította el a 787-es és 737-es flottájának ellenőrzését, és eddig nem tapasztaltak problémákat. A csoport 787-es repülőgépeinek körülbelül fele, valamint szinte az összes 737-es már átment a vizsgálaton, amelyet várhatóan egy-két napon belül befejeznek.
Az Air India balesetének előzetes jelentése alapján a légitársaság nem hajtotta végre az FAA által ajánlott ellenőrzéseket, mivel a 2018-as ajánlás nem volt kötelező érvényű. Ugyanakkor a jelentés kiemeli, hogy a karbantartási nyilvántartások tanúsága szerint a balesetben érintett repülőgép gázkar vezérlőmodulját, amely tartalmazza az üzemanyag-kapcsolókat, már 2019-ben és 2023-ban is kicserélték.
Forrás: Reuters