Rolleres közlekedési anomáliák: A kaposvári incidens rávilágít a szabályozás hiányosságaira


A védőfelszerelés hiánya jelentős mértékben hozzájárul a rolleres balesetek számának növekedéséhez az utóbbi évek során.

A kaposvári baleset tanúi igyekeztek eltüntetni a nyomokat, amikor elrejtették rollereiket. Azonban a térfigyelő kamera felvételei hamar leleplezték őket: egy egész csapat suhant át a Zárda úton az incidens időpontjában. Augusztus 24-én, körülbelül 23 óra körül, több fiatal vágott neki Kaposvár belvárosának, nagy teljesítményű elektromos rollerekkel, amikor egy 13 éves fiú elesett. Társai azonnal odasiettek hozzá, értesítették a mentőket, majd négyen közülük a Zárda közben rejtették el rollereiket, jól tudva, hogy szabálytalanul használták őket. Gyalogosan tértek vissza a sérült fiúhoz. Amikor a rendőrök megérkeztek, azt állították, hogy csak arra jártak, amikor a baleset történt, de később elismerték, hogy ők is rollerrel közlekedtek. A hatóság három fiatallal szemben indított szabálysértési eljárást engedély nélküli vezetés miatt. A negyedik, már 14 éves fiút pedig büntetőeljárás alá vonták, mivel korábban már eltiltották a nagy teljesítményű rollerek használatától - közölte a Somogy Vármegyei Rendőrkapitányság.

A balesetet szenvedett 13 éves lányt, aki nem rendelkezett vezetői engedéllyel és bukósisakot sem viselt, életveszélyes sérülésekkel szállították kórházba. Az eset körülményeit a Kaposvári Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztálya vizsgálja, figyelembe véve a szülők esetleges felelősségét is. A Blikk értesülései szerint a kislány állapota stabilizálódott, de továbbra is intenzív osztályon ápolják. Jelenleg sem a szülők, sem az orvosi személyzet nem adtak tájékoztatást a lány állapotáról.

Orbán Zoltán alezredes, a Somogy Vármegyei Rendőr-főkapitányság szóvivője a Blikknek nyilatkozva elmondta, hogy a nyár elején már végeztek egy alapos ellenőrzést Kaposváron, melynek célja a rolleres közlekedés szabálytalanságainak visszaszorítása volt. A rendőrség folyamatosan figyelemmel kíséri a közlekedőket, és az ellenőrzés során közel ötven rolleres járművezetőt állítottak meg, akik közül sokaknál különböző szabálysértésekre derült fény. A hatóságok hangsúlyozzák, hogy sokan olyan rollereket használnak, amelyek sebessége meghaladja a 25 km/órát, ezzel segédmotoros kerékpárnak minősülnek. Ahhoz, hogy ezeket a járműveket közúton használhassák, a jogszabályok szerint vezetői engedély, biztosítás és bukósisak használata is kötelező, ám sok rolleres nem rendelkezik ezekkel a feltételekkel. A rendőrség felhívja a figyelmet arra is, hogy a szülőknek jelentős felelősségük van, hiszen sok esetben engedik meg fiatal gyermeküknek, hogy védőfelszerelés nélkül használják ezeket a járműveket, ami szintén szabálysértésnek számít.

Az elektromos roller egyelőre nem szerepel a KRESZ-ben, nincs meghatározva rá általános sebességhatár, 2026-ra várható a részletes jogi szabályozás. Addig pedig olykor marad a szürkezóna. Jelenleg a bukósisak-viselés sem kötelező a rollereken minden esetben, holott az elektromos rollerekhez a felépítésük szempontjából legközelebb eső segédmotor-kerékpárokon ez előírás.

A jelenlegi szabályozás a következőképpen alakul:

A kisebb teljesítményű rollerek olyan járművek, amelyek sebessége nem haladja meg a 25 km/órát. Ezeket a készségfejlesztő eszközöket 12 éves kor felett lehet használni, de a 14 év alatti fiatalok számára kötelező a kerékpáros sisak viselése a biztonság érdekében. A járdán való közlekedéskor a sebességmaximum 10 km/óra, míg más területeken legfeljebb 20 km/órás sebességgel lehet haladni.

A nagyobb teljesítményű rollerek, amelyek képesek akár 45 km/órás sebességre is, csak 14 év feletti felhasználók számára engedélyezettek. Ezekre a járművekre a segédmotorokra vonatkozó jogszabályok érvényesek. Kötelező a felelősségbiztosítás megkötése, és használatuk során tilos a járdán való közlekedés; kizárólag az úttesten vagy a lakott területen kívüli kerékpárutakon, csökkentett sebességgel lehet őket vezetni. Fontos megjegyezni, hogy a vezetéshez motoros bukósisak viselése is kötelező. Ezen kívül a szabályozás értelmében mindkét kategóriában tilos utast szállítani.

A rollerbalesetek száma az utóbbi években drámaian megnövekedett. Míg 2019-ben csupán 110 esetben sérültek meg emberek, addig három évvel később már 260-szor hívtak mentőt a hasonló balesetekhez. A 2022-23-as időszakban a tendencia viszonylag stabil maradt, azonban 2024-re a helyzet tovább romlott, hiszen már 367 közúti baleset érintette a rollereseket. A prognózisok szerint 2025 lesz a rollerbalesetek csúcsa, mivel augusztus elején a sérült esetek száma már meghaladta a 180-at, és szeptemberre várhatóan elérheti a 200-at. Érdemes kiemelni, hogy a balesetek legnagyobb részesedését a 14 év alatti gyermekek képviselik; csupán 2025 júliusában 28 gyermeket láttak el baleseti sérülésekkel a fővárosi gyermekkórházakban.

Az Országos Mentőszolgálat már nyár elején figyelmeztette a közvéleményt, hogy az elektromos rollerezés egyre több súlyos balesethez vezet. A mentőszolgálat tapasztalatai alapján a legjellemzőbb sérülések közé sorolhatók a fejsérülések, a végtagtörések és a koponyatraumák. Ezek a balesetek sok esetben megelőzhetők lennének, ha a felhasználók megfelelő védőfelszerelést használnának.

A rolleres balesetek során, ha sikerül elkerülni a gyakran súlyos fejsérüléseket, a legtöbb esetben a kar vagy a váll szenved kárt. Dr. Hajdú Anita sebész elmondta lapunknak, hogy a rolleresek általában az esés során a kezükkel próbálják tompítani a becsapódást, ami a végtagok sérüléséhez vezet. Ezek a sérülések jellemzően kezelhetők, de egy ilyen esés következményeként műtét, korrekciós eljárások és gyógytorna válhat szükségessé. Ráadásul nem garantált, hogy a rehabilitáció végén a kar teljes mértékben visszanyeri eredeti állapotát. A megfelelő védőfelszerelés, mint például könyökvédők és vállprotektorok, hasonlóan a motorosoknál alkalmazottakhoz, jelentősen csökkentheti a sérülések kockázatát. Sajnos azonban a legtöbben csak utcai ruházatban rollereznek, és gyakran a bukósisakot is elhanyagolják.

Jelenleg Magyarországon több tízezer roller zötyög az utakon, és a közösségi bérrollerek különösen népszerűek a turisták és a fiatalok körében. A legfrissebb eladási adatok is folyamatos növekedést mutatnak, különösen a nagy teljesítményű modellek iránti kereslet emelkedik.

A kaposvári baleset során egy 800W-os Kukirin G2 rollerrel közlekedett az a kislány, aki sajnos balesetet szenvedett. Ez a népszerű elektromos jármű kifejezetten könnyű súlyú, és egy körülbelül 50 kilogrammos vezetővel képes lehet meghaladni a 45 km/órás maximális sebességet. A roller ára körülbelül 200.000 forinttól indul, így sok fiatal számára elérhető alternatívát kínál a közlekedésben.

- Ezek a rollerek hihetetlen gyorsulásra képesek, viszont a fékútjuk, különösen magas sebesség mellett, akár 10 méterre is nyújtható – hívta fel a figyelmet Bischof Gábor motorversenyző a Blikknek. - Ilyen gép már sokkal komolyabb, mint egy kis Vespa robogó, amit ráadásul jogosítvány nélkül nem is lehet vezetni. Ehhez már nem csupán sima bukósisak szükséges, hanem zárt motoros sisak, és a KRESZ vizsga is elengedhetetlen lenne a használatához, hiszen a biztonságos kezelésüket is alapos oktatás előzné meg. Egy kiskerekű robogó is komoly veszélyeket rejt, ezek a rollerek pedig még kisebb kerekekkel rendelkeznek, a rugózás és csillapítás szinte teljesen hiányzik, a súlypont pedig magasan van, ami instabilitást okoz. Vészfékezés esetén a vezető előre borulhat, nagy sebességnél pedig akár lassulás nélküli ütközés vagy esés is bekövetkezhet.

Nagy Zoltán, vagy ahogyan Kaposvárott ismerik, Dr. Roller is hallott a balesetről, látta is a videót, roller szakértőként, szervízelőként szerinte egyértelműen vezetői hiba okozta a balesetet:

A képek tanúsága szerint a gyerekek este csapatostul száguldoznak, ráadásul védőfelszerelés nélkül. Az egyik felvételen a kislány valószínűleg belefutott egy úthibába, ami miatt a kormány elfordult, és már nem tudta elkerülni az esést. Ha lassabban haladt volna, vagy ha lett volna rajta védőfelszerelés, talán kisebb sérülésekkel megúszta volna a balesetet. Ismerem a kaposvári rolleres gyerekeket, sokan hozzám hozzák a rollerjeiket karbantartásra, és őt is jól ismerem. Ugyanakkor nem szeretnék ítélkezni, hiszen nemcsak a gyerek, hanem a szülő is felelős: elengedi a lányát este, egyedül, hogy száguldozzon, és még egy nagy teljesítményű rollert is vásárol neki. Az én gyermekeim is imádnak rollerezni, de nálunk a sisak kötelező, és olyan rollereik vannak, amelyek nem képesek 25 km/h sebesség felett menni.

A jövő héten újra kezdetét veszi az iskolaélet, és a rollertrendi láz itt is elérte a csúcsot. Egy friss előzetes felmérés alapján a gyerekek körülbelül 10-15 százaléka fog rollerrel érkezni a suliba a szép őszi napokon. Poór Gyula, a Somogy Vármegyei Polgárőr Szövetség elnöke, személyesen gondoskodott arról, hogy a polgárőrök számára elektromos rollerek kerüljenek beszerzésre. Ennek több oka is van: a megnövekedett mobilitás mellett célja a modern közlekedési eszköz integrálásával a polgárőr állomány fiatalítása is, hiszen a csapat összetétele az utóbbi időben egyre inkább elöregedett.

A legfontosabb tényező azonban kétségtelenül az, hogy az elektromos rollerek, különösen a nagyobb teljesítményű modellek körül rengeteg probléma adódik. A kaposvári 13 éves kislány balesete csupán a jéghegy csúcsa, és ez rávilágít arra, hogy sürgős intézkedésekre van szükség. Úgy véljük, hogy ha fiatal, körülbelül 20 éves srácokat állítunk be rolleres polgárőrökként, akkor a korosztályukhoz tartozó fiatalok és gyerekek könnyebben befogadják majd a tanácsokat, mint ha egy tanár vagy egy idősebb rendőr próbálná őket eligibilálni. Ismerjük a kamaszok hozzáállását, és tudjuk, mennyire nem veszik komolyan a kioktatást. Ráadásul jövő héten kezdődik az iskola, és a felmérések azt mutatják, hogy egyre több gyerek fog elektromos rollerrel járni az iskolába. Célunk, hogy elkerüljük a baleseteket. A fiatal rolleres járőrök közlekedésbiztonsági és egyéb biztonsági tanácsokkal fogják ellátni a diákokat, és nagy reményeket fűzünk a fiatal polgárőrök bevetéséhez.

Related posts