Rendkívül aggasztó hírek érkeztek az Air India lezuhant gépével kapcsolatban: ha a legújabb információk valóra válnak, akkor a tragédia mértéke még sokkal borzalmasabb, mint ahogy azt eddig bárki elképzelte.


Itt az asztrológiai fordulat! Ennek a 2 csillagjegynek teljesen megváltozhat az élete idén nyáron

Pár nappal ezelőtt kiadták az első jelentést, amely a júniusi Air India-járat katasztrófájának lehetséges okaira ad magyarázatot. Eszerint a repülőgép hajtóművének üzemanyag-ellátását közvetlenül felszállás után leállították a pilótafülkéből, noha ezt semmi nem indokolta. Mohan Ranganathan kapitány, India egyik vezető légiközlekedési szakértője szerint szándékosan mozgathatták meg a kapcsolót, vagyis az egyik pilóta öngyilkosságot követett el, 260 embert rántva magával a halálba.

Lapunk már beszámolt arról, hogy az Indiai Repülőgép-baleseteket Vizsgáló Hivatalának szombaton közzétett előzetes jelentése szerint a júniusban lezuhant Air India járat hajtóművei a felszállás után azonnal leálltak. A jelenlegi vizsgálatok alapján azonban se technikai hiba, se tűzeset nem állt a háttérben. A baleset oka az volt, hogy a pilótafülkében mindkét üzemanyag-kapcsolót a "kikapcsolás" pozícióba állították, ami miatt a hajtóművek nem kaptak üzemanyagot.

A rögzített hanganyag szerint az egyik pilóta meg is kérdezte társától: "Miért kapcsoltad le?" - mire a másik azt válaszolta, hogy nem ő volt. Pár másodperccel később a gép süllyedni kezdett, vészjelzés érkezett a toronyba, majd a repülő egy épületre zuhant a repülőtér közelében.

A kapcsolók elmozdítása másodperces eltérésekkel történt, ami arra enged következtetni, hogy azokat kézi úton, egymás után kapcsolták le - akár véletlenül, akár szándékosan. Noha az egyik hajtómű később újraindult, ez már nem tudta megakadályozni a bekövetkező katasztrófát. A jelentések alapján a kapcsolók nem könnyen mozgathatók, mivel egy reteszelt biztonsági mechanizmus védi őket a véletlen aktiválástól. Az indiai NDTV szerint a kapcsolók elmozdítása semmiképpen sem történhetett véletlenül. Mohan Ranganathan, egy Boeing 737-es pilótákat képző kapitány, határozottan úgy véli, hogy a művelet mögött szándékos cselekedet állhatott.

"Ezt a feladatot kizárólag kézzel végezhetjük el" – jelentette ki Ranganathan kapitány a portál előtt állva.

A szakember hangsúlyozta, hogy az üzemanyag-választók nem automatikusan működnek, és áramkimaradás esetén sem aktiválódhatnak maguktól, mivel nem csúszó mechanizmusúak. Ezeket a választókat kifejezetten úgy tervezték, hogy egy adott pozícióban rögzítve maradjanak; ahhoz, hogy felfelé vagy lefelé mozdítsuk el őket, kézzel kell kihúzni. Ez a kialakítás megakadályozza, hogy véletlenül "kikapcsolt" állásba kerüljenek. A szakértő szerint kizárólag szándékos, manuális beavatkozás révén lehetett őket "kikapcsolás" módba állítani, ami aggasztó kérdéseket vet fel a történtekkel kapcsolatban, és arra utalhat, hogy az egyik pilóta öngyilkosságot kísérelt meg.

A légügyi szakértő rávilágított, hogy több, aktív szolgálatban lévő Air India pilóta osztotta meg vele: a 171-es járat kapitányának már ismert kórtörténete volt, és a katasztrófa előtt hosszabb időt töltött betegszabadságon. Azonban a jelentés nem tartalmazott információt arról, hogy pontosan milyen betegségben szenvedett. Ranganathan kapitány hozzátette, hogy minden pilóta számára kötelező a fejhallgató használata a felszállások és leszállások során, így a pilótafülke hangrögzítője alapján egyértelműen beazonosítható lenne, hogy a hang a kapitánytól vagy a másodpilótától származik.

A szakember a jelenlegi jelentést emiatt elégtelennek érzi. Emlékeztetett arra, hogy a pilótafülke-eljárások szerint a repülő pilóta a balesetkor Clive Kunder elsőtiszt volt, aki felszállás közben mindkét kezét a kormányoszlopon tartotta. A felügyelő pilóta Sumeet Sabharwal kapitány volt, akinek viszont szabad volt a keze. Ranganathan szerint ez kulcsfontosságú részlet lehet.

Ranganathan kifejtette, hogy a jelentés világosan rögzíti, miszerint a kapitány töltötte be a felügyelő pilóta szerepét, míg a másodpilóta irányította a repülőgépet.

A szakértő nyilatkozata után az Indiai Kereskedelmi Pilóták Szövetsége közleményt adott ki, amelyben elhatárolódott a szakember nyilatkozatától - írja a Hindustan Times. A szövetség szerint a vádak "mélységesen érzéketlenek", "puszta spekulációk".

"Ebben a részben teljesen hiányzik a megalapozottság bármilyen ilyen jellegű állításhoz. Egy ilyen súlyos vád megfogalmazása, csupán hiányos vagy előzetes információk birtokában, nem csupán felelőtlen, hanem rendkívül érzéketlen is az érintett személyek és családjaik iránt."

Related posts