Rendkívül aggasztó hírek érkeztek az Air India lezuhant gépével kapcsolatban: ha a legújabb információk valóra válnak, akkor a tragédia mértéke még sokkal borzalmasabb, mint ahogy azt eddig bárki elképzelte.
Itt az asztrológiai fordulat! Ennek a 2 csillagjegynek teljesen megváltozhat az élete idén nyáron
Pár nappal ezelőtt kiadták az első jelentést, amely a júniusi Air India-járat katasztrófájának lehetséges okaira ad magyarázatot. Eszerint a repülőgép hajtóművének üzemanyag-ellátását közvetlenül felszállás után leállították a pilótafülkéből, noha ezt semmi nem indokolta. Mohan Ranganathan kapitány, India egyik vezető légiközlekedési szakértője szerint szándékosan mozgathatták meg a kapcsolót, vagyis az egyik pilóta öngyilkosságot követett el, 260 embert rántva magával a halálba.
Lapunk már beszámolt arról, hogy az Indiai Repülőgép-baleseteket Vizsgáló Hivatalának szombaton közzétett előzetes jelentése szerint a júniusban lezuhant Air India járat hajtóművei a felszállás után azonnal leálltak. A jelenlegi vizsgálatok alapján azonban se technikai hiba, se tűzeset nem állt a háttérben. A baleset oka az volt, hogy a pilótafülkében mindkét üzemanyag-kapcsolót a "kikapcsolás" pozícióba állították, ami miatt a hajtóművek nem kaptak üzemanyagot.
A rögzített hanganyag szerint az egyik pilóta meg is kérdezte társától: "Miért kapcsoltad le?" - mire a másik azt válaszolta, hogy nem ő volt. Pár másodperccel később a gép süllyedni kezdett, vészjelzés érkezett a toronyba, majd a repülő egy épületre zuhant a repülőtér közelében.
A kapcsolók elmozdítása másodperces eltérésekkel történt, ami arra enged következtetni, hogy azokat kézi úton, egymás után kapcsolták le - akár véletlenül, akár szándékosan. Noha az egyik hajtómű később újraindult, ez már nem tudta megakadályozni a bekövetkező katasztrófát. A jelentések alapján a kapcsolók nem könnyen mozgathatók, mivel egy reteszelt biztonsági mechanizmus védi őket a véletlen aktiválástól. Az indiai NDTV szerint a kapcsolók elmozdítása semmiképpen sem történhetett véletlenül. Mohan Ranganathan, egy Boeing 737-es pilótákat képző kapitány, határozottan úgy véli, hogy a művelet mögött szándékos cselekedet állhatott.
"Ezt a feladatot kizárólag kézzel végezhetjük el" – jelentette ki Ranganathan kapitány a portál előtt állva.
A szakember hangsúlyozta, hogy az üzemanyag-választók nem automatikusan működnek, és áramkimaradás esetén sem aktiválódhatnak maguktól, mivel nem csúszó mechanizmusúak. Ezeket a választókat kifejezetten úgy tervezték, hogy egy adott pozícióban rögzítve maradjanak; ahhoz, hogy felfelé vagy lefelé mozdítsuk el őket, kézzel kell kihúzni. Ez a kialakítás megakadályozza, hogy véletlenül "kikapcsolt" állásba kerüljenek. A szakértő szerint kizárólag szándékos, manuális beavatkozás révén lehetett őket "kikapcsolás" módba állítani, ami aggasztó kérdéseket vet fel a történtekkel kapcsolatban, és arra utalhat, hogy az egyik pilóta öngyilkosságot kísérelt meg.
A légügyi szakértő rávilágított, hogy több, aktív szolgálatban lévő Air India pilóta osztotta meg vele: a 171-es járat kapitányának már ismert kórtörténete volt, és a katasztrófa előtt hosszabb időt töltött betegszabadságon. Azonban a jelentés nem tartalmazott információt arról, hogy pontosan milyen betegségben szenvedett. Ranganathan kapitány hozzátette, hogy minden pilóta számára kötelező a fejhallgató használata a felszállások és leszállások során, így a pilótafülke hangrögzítője alapján egyértelműen beazonosítható lenne, hogy a hang a kapitánytól vagy a másodpilótától származik.
A szakember a jelenlegi jelentést emiatt elégtelennek érzi. Emlékeztetett arra, hogy a pilótafülke-eljárások szerint a repülő pilóta a balesetkor Clive Kunder elsőtiszt volt, aki felszállás közben mindkét kezét a kormányoszlopon tartotta. A felügyelő pilóta Sumeet Sabharwal kapitány volt, akinek viszont szabad volt a keze. Ranganathan szerint ez kulcsfontosságú részlet lehet.
Ranganathan kifejtette, hogy a jelentés világosan rögzíti, miszerint a kapitány töltötte be a felügyelő pilóta szerepét, míg a másodpilóta irányította a repülőgépet.
A szakértő nyilatkozata után az Indiai Kereskedelmi Pilóták Szövetsége közleményt adott ki, amelyben elhatárolódott a szakember nyilatkozatától - írja a Hindustan Times. A szövetség szerint a vádak "mélységesen érzéketlenek", "puszta spekulációk".
"Ebben a részben teljesen hiányzik a megalapozottság bármilyen ilyen jellegű állításhoz. Egy ilyen súlyos vád megfogalmazása, csupán hiányos vagy előzetes információk birtokában, nem csupán felelőtlen, hanem rendkívül érzéketlen is az érintett személyek és családjaik iránt."