Fontos átalakulás előtt áll a fővárosi közlekedési rendszer, amelynek keretében új bringasztrádák kialakítása van napirenden. Íme a részletek a tervezett fejlesztésekről!

Budapest kerékpáros infrastruktúrája új korszak elé néz, hiszen a BKK közel 6 milliárd forint értékű uniós és kormányzati támogatást nyert három összefonódó kerékpárút-projekt megvalósítására. A fejlesztések középpontjában a nagykörúti kerékpárút áll, amely a Nyugati tér és a Mester utca közötti szakaszon valósul meg. A tervek szerint mindkét oldalon legalább két méter széles, fizikailag elválasztott kerékpárutakat fognak kialakítani – számolt be róla a Telex.
A fővárosi kerékpáros közlekedés új dimenzióba léphet a közeljövőben. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) körülbelül 6 milliárd forintnyi uniós és kormányzati támogatást kapott három összefonódó kerékpárút-projekt megvalósítására. A fejlesztés középpontjában álló nagykörúti kerékpárút lesz, amely két további útvonallal együtt fogja képezni a főváros kerékpáros közlekedésének alapját.
A BKK legfrissebb tájékoztatása alapján a projekttervek tavaly áprilisban érkeztek be a TOP Plusz program keretein belül. Az Irányító Hatóság január 9-én zöld lámpát adott a terveknek, ezzel megerősítve a szakmai és politikai döntést a fejlesztés támogatásáról. A támogatási szerződés aláírását követően várhatóan 2027-re készülnek el az engedélyezési és kiviteli tervek, míg az építkezés 2028-2029 között várhatóan szakaszosan kezdődik el.
A bringasztráda koncepciója nemzetközileg elterjedt megoldás, amelyet különböző országokban eltérő neveken ismernek. Lényege, hogy egyenes, gyors, széles és akadálymentes útfelületet biztosít a kerékpárosoknak, elsősorban az ingázók számára. A budapesti tervek szerint ezek az útvonalak 5-18 kilométer hosszúságban kötik majd össze a belső és külső kerületeket, valamint az agglomerációt a városközponttal.
A nagykörúti kerékpáros sáv a Váci úttól (Nyugati tér) egészen a Mester utcáig terjed, és a projekt költségvetése 4,5 milliárd forintot tesz ki.
A tervek alapján mindkét oldalon minimum két méter széles, fizikailag elkülönített kerékpárút kialakítása várható, amely világos jelzésekkel és csomóponti kiemelésekkel segíti a biztonságos közlekedést. A nagyobb kereszteződésekben közlekedési lámpák fogják előnyben részesíteni a kerékpárosokat, ezzel is elősegítve a zökkenőmentes és biztonságos átjutást.
Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója ambiciózus célokat fogalmazott meg: "Tízezerre lövünk" - nyilatkozta a várható napi kerékpáros forgalomról. Hozzátette, hogy a 6-7000-es napi forgalomnál már indokolt a bringasztráda minőség.
A projekt része a Váci úti és az Üllői úti bringasztráda kiépítése is, amelyek a már meglévő szakaszokhoz csatlakoznak majd. Ezekre a fejlesztésekre összesen 1,5 milliárd forint jut a pályázati összegből.
A tervek alapján a Nagykörúton a parkoló autók és a járdaszegély közötti területen fog megvalósulni a kerékpárút.
A BKK hangsúlyozta, hogy a kialakítás különbözni fog a korábbi, problémás megoldásoktól. A parkolósáv multifunkcionális zónává alakul, ahol helyet kapnak majd a rakodóhelyek, taxi- és buszmegállók, valamint mikromobilitási pontok is.
A projekt keretében nem csupán a közúti sáv újul meg, hanem a járdaszakasz is zöldfelületekkel gazdagodik. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) folyamatos párbeszédet kíván folytatni a helyi közösséggel, és az első közösségi fórumra február 11-én kerül sor az Erzsébetvárosi Zsidó Történeti Tárban.