Meggyőződésünkkel állíthatjuk, hogy a kínai autópiac már rég túllépett az európai gyártók dominanciáján.


Omoda, Jaecoo, BYD és MG: ezek a kínai autómárkák már ismerősen csenghetnek a hazai piacon, hiszen az elmúlt években jelentős pozíciókat építettek ki. A magyar vásárlók egyre nyitottabbak a kínai autók iránt, ami különösen jól látszik az Omoda esetében. Itt ugyanis Magyarországon tapasztalható a legnagyobb növekedés a márka piaci részesedésében, és ez a tendencia folyamatosan erősödik.

Chery, Luxeed, Haval, Exeed, Link&Co, SAIC, Voyah, Roewe, Changan, Avatar, Leapmotor – ezek a nevek egyelőre hazánkban alig ismertek, de a kínai autóipar folyamatosan bővül, és a lista még hosszan folytatható. Az új márkák megjelenése izgalmas lehetőségeket kínál a vásárlók számára, akik keresik a friss és innovatív megoldásokat az autópiacon.

Az ismeretlenség valójában nem egyenlő a kudarc fogalmával,

A kínai autópiacon alapvetően néhány meghatározó márka dominál, amelyek folyamatosan növelik részesedésüket, miközben egyre inkább háttérbe szorítják az európai és japán versenytársaikat.

A tavalyi évben az országban 22,6 millió személyautó talált gazdára, ami figyelemre méltó 23%-os növekedést jelentett a hazai márkák tekintetében, hiszen ezekből 18 milliót értékesítettek. A teljes piaci részesedésből azonban Európa, Amerika és más ázsiai autómárkák mindössze 20%-ot tudtak magukénak mondani. A kínai piacon a BYD dominál, hiszen több mint 3,5 millió autót értékesített, ezzel egyértelműen a legsikeresebb szereplővé vált. Hiába törte meg a Volkswagen évtizedes dominanciáját mindössze tavalyelőtt, a verseny továbbra is éles és izgalmas.

máris óriásit vert a német konkurensre,

amely alig több mint 2 millió autót adott el "csupán". A dobogó legalsó fokára a Toyota ért fel szintén masszív piaci részesedés-csökkenéssel, a TOP10-es listára még 4 kínai gyártó került fel.

Ugyanez a rangsor 2020-ban így nézett ki: VW (2,6 millió db.), Honda (1,6 millió db.), Toyota (1,54 millió db.), és a legtöbb autót eladó hazai gyártó, a Geely is csak alig több mint 1 millió autót értékesített. Sokáig lehetne még cizellálni a statisztikák értelmezését, de jól látszik a tendencia:

A kínai modellek iránti érdeklődés folyamatosan emelkedik, míg a német, japán és amerikai modellek népszerűsége fokozatosan csökken.

Iparági szakértők egyöntetű véleménye, hogy az elektrifikáció döntő szerepet tölt be az erőviszonyok megváltozásában. Ezzel nehéz lenne vitatkozni, ahogy azzal is, hogy a kínai iparpolitika teljes mellszélességgel a hazai gyártók mögött áll, a belső piac pedig hatalmas, van tehát tér kísérletezésre, folyamatos termékfejlesztésre anélkül, hogy a nemzetközi bizalom sérülne egy-egy kevésbé jól sikerült próbálkozás után.

A piacon számos olyan lágy tényező is befolyásolja a vásárlói döntéseket, amelyeket eddig talán nem kaptak meg a megfelelő figyelmet a szakmai diskurzusban. Ezek közé tartozik a kulturális és társadalmi perspektíva, valamint az ízlésvilág, amelyek meghatározó szerepet játszanak a fogyasztói magatartásban. Ne feledkezzünk meg a patriotizmus hatásáról sem, amely szintén lényeges tényező lehet. Gondoljunk csak bele: miért választana egy kínai vásárló nyugati vagy japán terméket, amikor manapság már hazai alternatívák is elérhetők, amelyek sok esetben azonos szintű minőséget képviselnek, sőt, gyakran kedvezőbb áron? Miért ne preferálna egy olyan autót, amelynek belső terét, vezérlőit és illatát egy az egyben a Mercedes kínálatából lehetne ismerni, ha mindez harmadáron elérhető, ráadásul a kormányon a kínai logó díszeleg?

Miért ne lenne divatos egy bármely nyugati márkát megszégyenítő kínai formaterv?

A nyugati kultúrkörben elvben kínos dolog a másolás, az egyediség pedig erény, az újabbnál újabb divatok is a korábbi irányzatok meghaladásával alakulnak ki. Kínában talán ez másként van: egyáltalán nem zavarja a vásárlókat, ha egy-egy motívum emlékeztet egy nyugati gyártó formájára, megoldására,

Természetesen, itt egy egyedibb változat: "Ez nem csökkenti az értékét, sőt, éppen ellenkezőleg, fokozza azt."

A kiállításon olyan modellekre bukkantunk, amelyek bár több általunk már ismert autó karakterjegyeit ötvözték, mégis lenyűgözően egyediek voltak, és maradandó benyomást hagytak bennünk.

például ott a figyelemre méltó iCar V23, amelynek frontrésze a híres Toyota FJ Cruiser vonásait idézi, míg hátulról a G Mercedes eleganciája köszön vissza. Ez a formavilág, a maga eklektikus stílusával, mégis egyedülálló és vonzó. Természetesen nem állíthatjuk, hogy minden próbálkozás ilyen sikeres lenne, de...

A kiállítás összképét lényegesen inkább a kiegyensúlyozott vonalak jellemezték.

Nehéz megmondani, melyik gyártó vonzotta a legnagyobb tömeget, hiszen számos modell itt mutatkozott be először a nagyközönség számára, és nagy érdeklődést kiváltó sajtóesemények is tűzdelték a rendezvényt. Könnyebb megmondani, hogy mely gyártóknál nem tolongtak ottjártunkkor: szinte már-már kínosan kevesen voltak a Volkswagen standjánál, de a Nissan sem mozgatta meg különösebben a helyi közönség fantáziáját.

Nem mellékesen óriási újdonságokat sem lehetett látni a standjainkon, így nem csoda, hogy kisebb volt az érdeklődés. A tisztesség kedvéért meg kell említeni, hogy az egyhetes rendezvény nyitónapján vettünk csak részt, így nem kizárt, hogy a hátralevő időben nagyobb volt a pezsgés, de látva a más standok körüli nyüzsgést, nem biztos, hogy sokat változott volna a kiállítás képe.

Az európai autógyártók között a Mercedes igazán kitett magáért, hiszen három különleges G osztályú modellt is bemutatott a nagyközönségnek. Az esemény különlegességét fokozta, hogy az egyik autót szinte függőleges helyzetben állították ki, így valóban lenyűgöző látványt nyújtottak a rajongóknak.

A BMW a hagyományos, európai ízlés számára is ismerős modellek sorával varázsolta el a látogatókat a standján, emellett számos figyelemre méltó koncepcióautót is felvonultatott. Ezzel szemben a MINI egyedi megközelítéssel lépett a színpadra, és szintén jelentős érdeklődést generált a közönség körében.

Az Audi mindent bedobott, amit lehet, a rendezvény kivetítőin gyakorlatilag folyamatosan Audik cikáztak,

élen egy teljesen új, vélhetően a kínai ízlésvilágnak külön fejlesztett modellel, az elektromos E5-el.

A Chery standja, amely fél pavilont betöltött, igazi középpontja volt az eseménynek, ahol lenyűgöző modellek, például az Omoda 7, a Jaecoo 5, a Himla pickup, valamint a prémium szegmens felé orientálódó Luxeed R7 tűntek fel. A rendezvény méreteit jól illusztrálja, hogy a Chery sajtótájékoztatóján 3000 partner képviseltette magát a világ 120 különböző országából.

A vállalat ambíciója, hogy a következő év végére Európa és a "globális dél" 140 országában jelen legyen, valóban lenyűgöző. A gyár növekedésének üteme alapján szinte biztosra vehető, hogy elérik céljaikat. Magyarország már a lista részét képezi: az Omoda és Jaecoo modellek már jelentős eladásokat produkáltak a hazai autószalonokban, míg a Chery név alatt idén indul a forgalmazás. A Genius Automotive Europe, a hivatalos magyar importőr, nemrégiben kizárólagos megállapodást kötött a román és bolgár piacokkal is, így a vállalat nemcsak belföldön, hanem nemzetközi szinten is erősíti jelenlétét.

Egy magyar vállalkozás fogja vállalni a két másik európai uniós piac képviseletét is.

Related posts