Magyar újságok magyar reklámokkal: egyesítsük a nyelv védelmét és a fogyasztók érdekeinek oltalmát, így teremtve meg a kettős védelmet!

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) a szakmai irányítása alatt működő kormányhivatalokkal karöltve, a korábbi évek gyakorlatához hűen, idén is figyelemmel kíséri az általános reklámszabályok és a magyar nyelv megóvását célzó előírások betartását. E tevékenységgel a magyar családok és fogyasztók védelméhez járulnak hozzá.
Az NKFH azt közölte szombaton az MTI-vel hogy a modern technikai eszközök széleskörű terjedése és a fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai alapján indokolt az egyes reklámtilalmak folyamatos ellenőrzése, hiszen
A reklámok, mint az eladás serkentésének hatékony eszközei, nem csupán befolyásolják a vásárlók döntéseit, hanem alapvetően formálják is azokat.
A nyelvvédelmi szabályok betartását és ellenőrzését kiemelt fontosságúnak nevezték, hozzátéve, hogy ezek alapján a magyar nyelven kiadott sajtótermékekben, magyar nyelvű rádió- és televízióműsorokban, valamint szabadtéri reklámhordozókon megjelenő gazdasági reklámok szövegének - beleértve a jelmondatot is - magyar nyelven kell szerepelnie.
- fogalmazták meg.
Ezen kívül a boltokban és a kirakatokban található, a vásárlók tájékoztatását célzó hirdetményeknek magyar nyelven is meg kell jelenniük. A szakemberek szerint, akárcsak a gazdasági reklámok esetében, ez a követelmény úgy is teljesíthető, hogy az idegen nyelvű szöveg mellett a magyar fordítás is látható, mindkettőnek egyenlő mértékben jól olvashatónak és legalább azonos méretűnek kell lennie.
A közlemény alapján a fogyasztóvédelmi hatóságok, amelyek a kormányhivatalok keretein belül működnek, a legfrissebb nyelvvédelmi ellenőrzés során több mint 300 reklámot, valamint 100-nál több fogyasztói tájékoztatót és üzletfeliratot vizsgáltak meg.
A felügyelt gazdasági hirdetések 12 százalékában jogsértéseket észleltek.
ellenőrzésére került sor.
Az egyes ellenőrzött típusok körül a legnagyobb kifogásolási arány a szabadtéri reklámhordozóknál fordult elő, 42 százalékban.
A közlemény idézi Pintér Istvánt, az NKFH elnökét, aki elmondta, hogy a nyelvvédelmi szabályok vizsgálata mellett az idei évben folyamatosan zajló ellenőrzések olyan reklámtilalmak és korlátozások betartásának ellenőrzésére is fókuszálnak, mint az erőszakos, illetve a személyes vagy a közbiztonságot veszélyeztető magatartásra ösztönző reklámok tilalma vagy a környezetet, illetve a természetet károsító magatartásra ösztönző reklámok tilalma, de az egyes áruk reklámozására vonatkozó korlátozásokat és tilalmakat is vizsgálni fogjuk, különös tekintettel a fegyver, lőszer, robbanóanyag és a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök hirdetéseire, valamint a temetkezési szolgáltatások reklámjaira.