Az amerikai autógyártók heves kritikával illették Trump első kereskedelmi megállapodását, amelyet úgy éreztek, hogy nem veszi figyelembe az ipar érdekeit.

Az amerikai autógyártók szövetsége élesen bírálta az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság között létrejött új kereskedelmi megállapodást, amely szerintük hátrányosan érinti az amerikai autóipart.
A General Motors, a Ford és a Stellantis érdekeit képviselő American Automotive Policy Council szerint az új egyezmény káros hatással lesz az amerikai autóiparra és annak dolgozóira.
A megállapodás értelmében a brit autógyártók évi 100 000 járművet exportálhatnak az Egyesült Államokba mindössze 10%-os vámtétel mellett.
Ez a szám szinte megegyezik a tavalyi brit autóexport teljesítményével, miközben a Mexikóból és Kanadából, valamint szinte minden egyéb országból érkező gépjárművekre 25%-os vámot kell fizetni.
A megállapodás értelmében kedvezőbb áron lehet majd behozni olyan brit járműveket, amelyek szinte teljesen mentesek az amerikai alkatrészekből, szemben a USMCA szabályainak megfelelően, Mexikóból vagy Kanadából érkező autókkal, amelyek esetében az amerikai alkatrészek aránya jelentős, akár 50%-ot is elérhet.
- tudatta a detroiti hármas érdekeit képviselő szervezet.
Ez káros hatással van az amerikai autógyártókra, beszállítóikra és az autóiparban dolgozó munkavállalókra.
Az amerikai autógyártók aggodalommal figyelik, hogy ez a megállapodás példaként szolgálhat más hasonló megállapodások számára, amelyek kedvezőtlen helyzetbe hozhatják a Kanadában vagy Mexikóban gyártott járműveket.
Az autóipar szereplői abban bíztak, hogy Trump csökkenteni fogja a járművekre kivetett vámokat. A Ford a napokban megerősítette, hogy a vámok következtében emelte néhány Mexikóban gyártott autójának árát, és jelezte, hogy Trump kereskedelmi háborúja 2025-re körülbelül 2,5 milliárd dollárral növeli a vállalat költségvetését. A rivális General Motors úgy véli, hogy a vámok számára 4 és 5 milliárd dollár közötti többletköltséget jelenthetnek, de a cég várakozásai szerint legalább 30%-os mértékben képesek lesznek ezt kompenzálni. Ezzel szemben a Toyota áprilisi és májusi időszakra körülbelül 1,2 milliárd dolláros vámköltséget vár.
Forrás: Reuters