Fedezd fel az új Mercedes CLA sportkombi világát: beültünk a 761 kilométeres hatótávval rendelkező elektromos csodába!


Megérkezett a márciusban bemutatott Mercedes CLA új, Shooting Brake kivitele, amely a hagyományos alapmodellnél bőségesebb fejtérrel és még praktikusabb csomagtartóval büszkélkedhet. Mi pedig belevetettük magunkat az üléspróbába a stuttgartiak első elektromos kombijában.

A Mercedes 2004-ben sokakat meglepett azzal, hogy CLS néven egy az akkori E-osztály alapjaira épített négyajtós luxuskupéval rukkolt elő, 8 évvel később pedig picit még tovább feszítette a húrt a második generációs CLS-re épített első Shooting Brake modelljével.

Három generációt követően sajnálatos módon a CLS 2023-ban végleg eltűnt a kínálatból. Ugyanakkor a kisebb, de annál dinamikusabb CLA továbbra is virágzik, és idén márciusban bemutatkozott egy új, harmadik generációs modellje, amely tisztán elektromos és takarékos hibrid benzines változatokban elérhető. Ez a friss fejlesztés lenyűgöző, közel 800 kilométeres hatótávval büszkélkedik, bizonyítva, hogy a CLA továbbra is a jövő autói között foglal helyet.

Most végre felfedjük a titkot: a Kecskemét helyett a németországi Rastattban készülő CLA új Shooting Brake változata már itt van, és mi a koppenhágai bemutatón tettük meg első lépéseinket e lenyűgöző járművel.

A B-oszlopig a CLA és a CLA Shooting Brake teljesen azonosak, így ezúttal is élvezhetjük a fénycsíkkal összekötött csillag menetfényes intelligens fényszórókat, valamint a 142 világító csillaggal díszített optikai hűtőrácsot és a sportos megjelenésű lökhárítót.

A hagyományos visszapillantó tükrök és süllyesztett kilincsek által formált újdonság tetővonala és övvonala a B-oszloptól hátrafelé egy egészen új, egyedi megjelenést kölcsönöz az autónak. Ez a dizájn nemcsak a stílusos megjelenésre fókuszál, hanem a hátsó rész sportkupés karakterét is hangsúlyozza, így az összkép friss és izgalmas hatást kelt.

A keret nélküli hátsó ajtók és a tágasabb kialakítás révén a második sorba való beszállás sokkal egyszerűbb, mint a szedán esetében, ráadásul a fejtér is bővült 2,6 centiméterrel. Sajnos azonban a hátsó oldalablakok nem engedik meg a teljes lehúzást.

A kizárólag belsőégésű motorral felszerelt korábbi Shooting Brake-hez viszonyítva az új modell elülső fejtér 1,4 centiméterrel, míg a hátsó fejtér 0,7 centiméterrel bővült. Az elülső lábtér is kedvezőbbé vált, 1,1 centiméteres növekedéssel, azonban a hátsó lábtér sajnos 0,6 centiméterrel csökkent.

A szedán 405 literéhez képest 455 literrel szolgál a kombi puttonya, ami a 40:20:40 osztatú hátsó üléstámlák ledöntésével 1290 literig bővíthető. Nem rossz, de az előd 485-1350 litert tudott.

Ezúttal egy különleges előny vár ránk: a 101 literes frunk nem csupán a töltőkábelek tárolására szolgál, hanem bőven elfér benne egy nagyobb hátizsák is, így praktikus megoldást kínál a mindennapi használathoz.

Az alapfelszereltség részét képezi az elektromos mozgatású csomagtérajtó, míg a tetőlécek terhelhetősége 75 kilogramm. Ezen kívül vontatmányunk legnagyobb megengedett tömege 1,8 tonna.

A teljes tetőt uraló, részben sem nyitható hatalmas panoráma üvegtető szempillantás alatt opálossá varázsolható, a fejünk felett lévő 158 apró csillag pedig a hangulatvilágítás aktuális színében pompázhat.

Újdonság, hogy a kormányon két új tekerőgomb bukkant fel, melyek révén az eddigieknél könnyebben szabályozható például a hangerő vagy a tempomat.

Minden más tekintetben változatlan maradt az általunk korábban alaposan bemutatott szedánhoz képest. Így továbbra is élvezhetjük a 10,25 colos digitális műszeregységet, a 14 colos infotainment kijelzőt, valamint a szintén 14 colos érintőkijelzőt, amely az anyósülés előtt található. Ezen kívül a legújabb MB.OS és MBUX rendszerek is helyet kaptak benne, amelyek a ChatGPT, Google Gemini és Microsoft Bing innovatív technológiáival vannak felturbózva.

A minőség kifogástalan, de nehezen érthető, miért maradtak el a hátsó ablakemelő gombok a sofőr ajtajáról a VW ID modell esetében.

A CLA 250+ Shooting Brake hátsó kerekeit egy 272 lóerős villanymotor hajtja egy a Porsche Taycanéhoz hasonló kétfokozatú automata váltón keresztül, így ugyanis jobb gyorsulás és szerényebb fogyasztás érhető el.

A 0-100 km/h gyorsulás ideje 6,8 másodperc, ami csupán 0,1 másodperccel marad el a szedán által elért szintidőtől. A végsebesség továbbra is 210 km/h-ra van korlátozva, tehát ezen a téren nem történt változás.

A nettó 85 kWh kapacitású nikkel-mangán-kobalt akkumulátor 761 kilométeres WLTP-hatótávot tesz lehetővé, 31 kilométerrel kevesebbet, mint a némileg szerényebb légellenállású és picit könnyebb szedán esetében.

AC-n 22 kW jelenti a plafont, 320 kW-os DC hipertöltővel pedig 10 perc alatt akár 310 kilométernyi hatótáv is nyerhető. Mindez a 800 V-os csúcstechnikának köszönhető, és a Mercedes ígéretet tett arra, hogy a CLA esetében első körben hiányzó 400 V-os támogatás is hamarosan felkerül a fedélzetre.

A CLA 350 4Maticben a már említett hátsó motoron kívül egy 109 lóerős első villanyos egység is a hajtáslánc részét képezi. Ez a 354 lovas Shooting Brake kereken 5 másodperc alatt pattan fel 0-ról 100-ra (szedán: 4,9 másodperc) és maximum 210 km/h-val képes hasítani.

A 80 kilogrammal nehezebb összkerekes CLA SB 730 kilométert képes megtenni egy töltéssel (szedán: 770 kilométer).

A jövőben az elektromos CLA egyedülálló 58 kWh kapacitású lítium-vas-foszfát akkumulátorral, valamint várhatóan 500 lóerő körüli AMG sportváltozattal is kapható lesz.

A közelgő hibrid CLA modellek lenyűgöző 48 V-os technológiával felszerelt 1,5 literes, négyhengeres turbós benzinmotorral érkeznek, amely nyolcfokozatú duplakuplungos automata váltóval párosul. A motor teljesítménye 136, 163 és 190 lóerő között változik, emellett a tervezés során figyelembe vették, hogy az első csomagtér nem áll rendelkezésre.

Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezérigazgatója kérdésünkre elmondta, hogy gőzerővel folynak a cég szilárdtest akkumulátorokkal kapcsolatos fejlesztései, azonban néhány évet még várnunk kell arra, hogy ezek a jelentősen nagyobb energiasűrűségű telepek sorozatgyártásba kerüljenek.

Schäfer kiemelte, hogy a cég jelenlegi portfóliójában számos hibrid és plug-in hibrid hajtáslánc megtalálható, ám a jövő egyértelmű iránya a villanyautók felé mutat. Az elektromos technológiára való átállás azonban sajnos lassabb ütemben halad, mint ahogyan azt sokan várták. Ennek egyik fő oka, hogy az akkumulátorok ára a korábbi várakozásokhoz képest sokkal később kezdett csak csökkenni.

A Mercedes következő nagy dobása az elektromos GLC divatterepjáró lesz, melyről idén szeptemberben a müncheni IAA kiállításon hull majd le a lepel.

A harmadik generációs CLA szedán alapmodellje is egész tetszetősre sikeredett, a most debütált Shooting Brake pedig talán egy picit még jobban mutat. Főleg egy olyan, a behemót SUV-ok által uralt korban, melyben már nemcsak a sportkombik, hanem a normál kombik is egyre ritkábbak.

A Shooting Brake azok számára készült, akik a szedán CLA-nál picit tágasabb utastérre és sokkal praktikusabb csomagtartóra vágynak, és cserébe hajlandóak beáldozni egy nagyon keveset dinamika és hatótáv fronton.

A kereskedésekbe jövő márciussal begördülő kombi CLA árát egyelőre nem hozták nyilvánosságra. Viszonyításképp, a szedán gyengébb verziója 21,5 millió forinton nyit Magyarországon, az erősebb változatért pedig alaphangon 24,4 millió forintot kell fizetni.

Az előző generációs CLA Shooting Brake 136+14 lóerős lágyhibrid 1,3 literes alapmodellje 15,6 millió forintos listaárral bír, a másik végletet pedig a 421 lóerős szupersportos AMG 45 S verzió jelenti 31,4 millió forint magasságában.

Related posts