Használt autó vásárlásán gondolkodik? Íme néhány tipp, amivel leleplezheti az óraállás manipulációt!
Feltárultak a titkok, és most már tudjuk, kik állnak a háttérben: Aranyosi Péter Karinthy-gyűrűjének visszavonásának kezdeményezői.
Bár ezek az újítások valóban lehetővé tették a pontosabb futásteljesítmény-követést és üzemanyag-hatékonyságot, egyúttal új lehetőségeket is kínáltak a csalók számára. A régi, kézi manipulációkat mára modern, könnyen beszerezhető programozóeszközök váltották fel, amelyekkel egyszerűen "fiatalítható" egy használt autó.
Az amerikai NHTSA statisztikái alapján évente körülbelül 500 000 járműnél fordul elő óraállás-visszatekerés, ami természetesen törvénytelen cselekmény. A futásteljesítmény manipulálása nem csupán anyagi következményekkel jár: könnyen lehet, hogy egy olyan elhasználódott autóra tesz szert, amelynek rejtett problémái hamarosan jelentős költségeket okoznak - figyelmeztet a SlashGear.
A digitális kijelzők birodalmában már nem elegendő csupán rápillantani a műszerfalra. Vannak azonban árulkodó jelek, amelyek segíthetnek leleplezni a csalókat:
Kopásnyomok: Figyelje meg a pedálokat, a kormánykereket és az üléseket. Egy "alig használt" autó esetében nem várhatóak jelentős kopás jelei. Az autó belső tere sokat árul el arról, milyen életet élt eddig: a használat nyomai mindent elárulnak a jármű korábbi történetéről.
Szerviznapló: Ne feledje, hogy mindig ellenőrizze a karbantartási előzményeket! Ha észlel eltéréseket a bejegyzések között, például ha egy olajcsere után a futásteljesítmény csökken, érdemes gyanakodni.
Járműtörténeti elemzés: Ebből az információkból megállapítható, hogy az autó valóban annyit futott-e, amennyit a tulajdonos állít.
- Ha az eladó kitér a kérdések elől, vagy túl olcsón kínál egy "tökéletes állapotú" járművet, kezdjen el gyanakodni!
- A 17 jegyű alvázszám (VIN) segítségével hivatalos márkaszervizekből is lekérdezheti az autó múltját.
- Keresse a rejtett hibákat: rozsdafoltokat, megkopott gombokat, üléssérüléseket.