A fiatalok olvasási szokásai az utóbbi években jelentős változásokon mentek keresztül. A digitális világ térnyerésével a hagyományos könyvek mellett egyre népszerűbbé váltak az e-könyvek és audiokönyvek, amelyek lehetővé teszik, hogy a fiatalok a számítóg


Olyan könyveket keresek, amelyek személyesen érintenek, és valóban kapcsolatot teremtenek velem.

Amikor a fiatalok és az olvasás kerül szóba, sokan hajlamosak legyinteni, mondván, hogy a "mai fiatalok" már nem olvasnak, csupán az okostelefonjaik kijelzőjét bámulják. Azonban a valóság teljesen más képet fest. A MAKOSZ által rendezett Tavaszi Tudáskert eseményén dr. Kovács Péter Zoltán, a Hungarológia Doktori Iskola hallgatója, lenyűgöző előadást tartott, amely után lapunknak nyilatkozott. Elmondta, hogy igazán meglepődött, amikor olyan szerzők neveit hallotta a fiatalok szájából, akikről nem is gondolta volna, hogy ismerik őket.

Olyan olvasmányokat szeretnek a fiatalok, amelyek megszólítják őket, amelyek kortárs problémákról szólnak, amelyeknek a szereplőivel azonosulni tudnak, talán utóbbi a legfontosabb szempont, ezt elég gyakran ki szokták emelni, mondta Kovács Péter Zoltán. Amennyiben pedig iskolai irodalomoktatásról beszélünk, figyelembe kell venni a divatot, amire nagyon sokszor nincs rálátása az akadémiai és a tanári szakmának, vagy legalábbis kevés rálátása van arra vonatkozóan, hogy milyen irodalmi divatok terjednek a közösségi médiában.

Tavaly végeztem egy érdekes kutatást, és meglepődve tapasztaltam, hogy a diákok által kedvelt irodalmi művek között olyan nevek tűnnek fel, mint Dosztojevszkij, Franz Kafka, Albert Camus és Orwell. Ezt a Hungarológia Doktori Iskola hallgatója osztotta meg velem, aki maga is meglepődött, hogy ezek a klasszikus szerzők ennyire népszerűvé váltak. A diákokkal folytatott beszélgetések során kiderült, hogy e trend mögött a TikTok áll, különösen a BookTok jelenség révén, ahol sokan ajánlanak irodalmi műveket. A közösségi média gyakran kap negatív kritikát, de fontos hangsúlyozni, hogy van pozitív oldala is. Nem csupán "rombolja" a fiatalok szellemi világát, hanem irodalmi és kulturális irányzatokat is terjeszt - emelte ki dr. Kovács Péter Zoltán.

A házi olvasmányok témája elkerülhetetlen, és a fiataloknak ebben nagyon határozott véleményeik vannak. Szeretném, ha a kortárs regények nagyobb szerepet kapnának a tananyagban, és olyan művek is helyet kapnának, amelyek a fiatalok aktuális problémáit tükrözik. A doktorandusz hangsúlyozta, hogy a régi, 19. század előtti, vagy akár a 20. század elején íródott könyvek esetében a fiatalok gyakran azt tapasztalják, hogy ezek a művek olyan kérdéseket boncolgatnak, amelyek nem relevánsak számukra. Emiatt ezek a klasszikusok akár elriasztó hatással is bírhatnak, és nem segítik elő a fiatalok irodalom iránti érdeklődését.

A mai felgyorsult társadalomban sok fiatal hangoztatja, hogy nincs ideje olvasni. Ugyanakkor léteznek olyan olvasás-népszerűsítők, akik a mikroolvasás lehetőségét hangsúlyozzák, például utazás közben, buszon vagy vonaton. Azonban a kérdés, hogy a figyelem ilyen mértékű szétaprózódása milyen következményekkel jár a hosszabb szövegek megértésére nézve, még mindig nem tisztázott. A Hungarológia Doktori Iskola hallgatója úgy véli, hogy a mikroolvasás nem segíti elő a szövegek alapos megértését. Érdekes módon, a rohanó világ ellenére vannak fiatalok, akik mégis találnak időt az olvasásra; ők általában azok, akiknek az iskolai kötelezettségeik mellett számos más hobbijuk és tevékenységük is van. Egy tavalyi kérdőíves kutatás eredményei azt mutatták, hogy aki egy dolog iránt érdeklődik, az hajlamos más területek iránt is nyitottá válni. Ez a jelenség hasonlít a bibliai Máté-effektushoz: akinek sok van, annak még több adatik, míg akitől kevés van, azt is elveszik. Ezt a gondolatot Kovács Péter Zoltán szemléletesen mutatta be, alátámasztva a tudás és érdeklődés összefüggéseit.

Mindezek mellett elkerülhetetlen, hogy ne foglalkozzunk azzal a jelenséggel, hogy az olvasás — legyen az klasszikus könyv, e-könyv, hírek vagy blogposztok formájában — nehezen tudja felvenni a versenyt a közösségi médiával. A fiatalok okoseszközeiken rengeteg időt töltenek az interneten, ahol különféle tartalmakat fogyasztanak, de a nyomtatott hírek szinte teljesen háttérbe szorulnak, míg az online formátumban is csak egy szűk keresztmetszetet olvasnak el. Ezt a megállapítást osztotta a Hungarológia Doktori Iskola hallgatója, aki hangsúlyozta, hogy a sok internetes tevékenység nem feltétlenül jelenti azt, hogy valaki nem olvas. Ez egy komplex kérdés, amelyben figyelembe kell venni azokat az olvasási trendeket, amelyek a fiatalok körében megfigyelhetők. Így a helyzet nem fekete-fehér, amikor az olvasás és az internet, valamint a közösségi média kapcsolatáról van szó.

Related posts