Elkészült a felmérés, és izgalmas eredmények születtek arról, hogy mennyire vagyunk nyitottak a borravaló adására a vendéglátóipar dolgozóinak.


A HelloPay nemrégiben felmérést végzett a vendéglátóipar szereplői körében a borravalók témájában. Az eredmények alapján kiderült, hogy a vendégek nagyobb valószínűséggel adnak borravalót azokban az éttermekben és bárokban, ahol lehetőségük van bankkártyás fizetésre. Ráadásul, január óta ezek a tranzakciók kedvezőbb adózási feltételek mellett zajlanak. Fontos megjegyezni, hogy a vállalkozásoknak szigorúan nyilván kell tartaniuk a műszakban dolgozó alkalmazottakat, valamint azt is, hogy kinek mennyi borravalót utaltak.

A HelloPay legfrissebb kutatása szerint a vendéglátós szakemberek 75%-a tapasztalja, hogy rendszeresen kap borravalót, és a vendégek egyre inkább a bankkártyás jattolást preferálják. A felmérés eredményei arra is rámutattak, hogy a digitális borravaló lehetősége jelentősen növeli a vendégek hajlandóságát a borravaló adására - számolt be róla a turizmus.com.

A megkérdezettek 42 százaléka tapasztalta, hogy ha van kényelmes, bankkártyás lehetőség, többen hajlandóak jattolni. A portál megjegyezte, hogy 2025 januárjától az ilyen esetekben tovább szűkült az a kör, mikor adókat vagy járulékokat kell fizetni, ami tovább ösztönözheti a cégeket, hogy éljenek ezzel a lehetőséggel.

Hozzátették, hogy a jogszabályi változás új kötelezettségeket is teremtett a borravalók nyilvántartásával kapcsolatban. A vendéglátóhelyeknek pontosan kell dokumentálniuk, hogy az adott műszakban kik dolgoztak, és a kifizetett borravaló mértékét, főleg, ha azt nem közvetlenül a munkavállalónak utalják.

A portál rámutat arra, hogy a jogszabályok szerint magánszemélyek esetében a borravaló maximális mértéke 15%, míg cégek esetén 20% lehet. Érdekes módon azonban a vendéglátósok 92%-ánál az átlagos borravaló összeg csupán 11%-ra tehető. Továbbá, csupán ötből egy vendéglátóhely számít fel ilyen díjat. A statisztikák szerint az éttermek és a kiemelkedően magas budapesti arányok jelentősen befolyásolják ezeket a számokat: az éttermek esetében 47%, míg Budapesten 40% kér szervizdíjat a vendégektől.

Az adatok szerint világosan kiderül, hogy a borravaló mértéke szorosan összefonódik a vendégek által tapasztalt szolgáltatás színvonalával. A válaszadók 22 százaléka úgy véli, hogy a törzsvendégek is hajlamosak pénzbeli jutalommal kifejezni elégedettségüket a minőségi kiszolgálásért. A borravalót adók körében a többség, több mint 50 százalék, 5 százalékot szokott adni, míg 38 százalékuk 5-10 százalék közötti összeggel honorálja az élményt, ami a szolgáltatás színvonalát tükrözi.

Related posts