Megkezdődtek a titkos egyeztetések a nagyszabású NATO-fejlesztésekről.

Németország NATO-logisztikai szerepvállalása új dimenzióba lép: a Bundeswehr civil vállalatokkal kíván együttműködni, hogy biztosítsa csapataik és fegyverzetük gyors keleti irányú mozgatását. A tervezett intézkedések milliárdos értékű szerződéseket, kapacitásnövelést és infrastrukturális fejlesztéseket követelnek meg. Ugyanakkor komoly kihívásokkal kell szembenézni, mint például a vámkezelés bonyolultsága és a technikai-logisztikai hiányosságok. Céljuk, hogy a német hadsereg, civil partnereik bevonásával, megfeleljen a NATO új gyorsreagálási követelményeinek.
A 2023-as évben újraértelmezett német védelmi stratégia révén Németország kiemelkedő szereplővé vált a NATO logisztikai központjaként, különösen a keleti fronton felmerülő esetleges konfliktusok esetén.
A Bundeswehr ezért aktívan tárgyalásokat folytat olyan jelentős vállalatokkal, mint a Lufthansa, a Deutsche Bahn és a Rheinmetall, hogy fejlessze a hadsereg logisztikai lehetőségeit. Különös hangsúlyt fektetnek a csapatok, fegyverek és harcjárművek gyors és hatékony szállításának biztosítására - számol be róla a Handelsblatt.
A vasúti szállítás kulcselem a logisztikai tervekben. A Deutsche Bahn leányvállalata, a DB Cargo 2023-ban 68 millió eurós szerződést kötött a Bundeswehrrel, amely 343 teherkocsi és napi két szállítási időablak biztosításáról szólt. Egy évvel később a Bundeswehr a megváltozott NATO-elvárások ellenére 50 millió euróra próbálta csökkenteni a kifizetést. A megállapodás jelenleg függőben van, ami feszültségeket szül a felek között.
A repülőtéri és légiszállítási infrastruktúra fejlesztésében a magánszektor bevonása egy új irányt képviselne. A Lufthansa pilótaképző központja, a Lufthansa Aviation Training (LAT) vállalhatná a vadászpilóták alapképzésének lebonyolítását, míg a Bundeswehr a speciális harci kiképzés feladataira összpontosítana. Érdemes megemlíteni, hogy a Lufthansa már most is részt vesz drónpilóták képzésében a német hadsereg számára, ezzel is hozzájárulva a modern légiharc kompetenciák fejlesztéséhez.
Ezen kívül jelenleg is egyeztetések zajlanak a Lufthansa Technik és a védelmi ipar képviselői között az F-35-ös vadászgépek, a CH-47 Chinook szállítóhelikopterek, valamint a P-8 tengerészeti felderítő repülőgépek karbantartási feladatairól.
A hadsereg légi üzemanyag-ellátásáért felelős Fernleitungs-Betriebsgesellschaft (FBG) működése korlátozott, mivel a több mint 2 000 km hosszú CEPS csővezeték-hálózat a német egyesítési szerződések értelmében nem terjeszthető ki a keleti irányba. Ennek következtében a lipcsei repülőteret kizárólag tartálykocsik révén tudják ellátni üzemanyaggal. A Bundeswehr szándéka a hálózat fejlesztése, azonban ezt jogi akadályok nehezítik.
A Bundeswehr a közúti szállítás terén olyan kiemelkedő partnerekkel működik együtt, mint az Offenbach-i székhelyű Transa, amely 718 munkatársat foglalkoztat és évi 614 millió eurós árbevételt generál. Ezen kívül az osztrák Quehenberger is részt vesz a szállítási folyamatokban, és együttműködik a DB Cargo-val közös fuvarozási projekteken.
A német lap szerint a megrendelések többsége előkészítési szakaszban van, a felek között egyelőre bizalmas egyeztetések zajlanak.
Komoly nehézségeket okoz, hogy a Bundeswehr nem rendelkezik saját tengeri szállítási képességekkel, így jelenleg a DFDS dán hajózási társasággal kötött együttműködés révén igyekeznek megoldani ezt a problémát. Az európai vasúti nyomtáv eltérései – például a Nyugat-Európában használt 1,435 méter és a Litvániában alkalmazott 1,52 méter – további logisztikai kihívásokat jelentenek, hiszen ezek miatt az átrakodási folyamat jelentősen lelassítja a csapatok Baltikumban történő telepítését.
Végül, a vámkezelés jelentős késedelmeket idézhet elő: minden egyes katonai pótalkatrészhez egyedi vámnyilatkozat szükséges, ami minden határátlépésnél elkerülhetetlen.
Az EDA-program, amely 2018-ban indult "Optimising Cross-Border Movement Permission" néven, eddig nem mutatott számottevő előrelépést. Az Európai Számvevőszék legújabb jelentése alapján egyes tagállamokban, úgy tűnik, akár 45 nappal korábban is be kell nyújtani a katonai áthaladási kérelmet – valószínűleg Németországra utalva.
Ha szeretnéd, szívesen átfogalmazom más stílusban, vagy kiemelek egyes cégeket/pénzügyi adatokat részletesebben is.