Dél-Koreában történt repülőgép-baleset: a gép repülés előtti ellenőrzése során nem észleltek semmiféle problémát, így továbbra is megoldatlan marad a legnagyobb rejtély.
A Jeju Air vasárnap lezuhant Boeing 737-800-as gépén a repülés előtt néhány órával végzett ellenőrzés során nem észleltek semmilyen problémát. Ezt a légitársaság hivatalos közleménye alapján a BBC számolt be.
"Nem tapasztaltunk semmiféle rendellenességet a futóművel kapcsolatban" - nyilatkozta Kim Dzsi-bae, a légitársaság vezérigazgatója egy szöuli sajtótájékoztatón. A vizsgálatok folytatódnak annak kiderítésére, hogy miért nem voltak leengedve a kerekek, amikor a gép kényszerleszállást hajtott végre. Ez továbbra is a tragédia legnagyobb rejtélyét jelenti: hogyan lehetséges, hogy a madárrajjal történt ütközés után, miután a gép már a futópálya harmadánál földet ért, a futómű nem volt kiengedve?
Egy nappal a tragikus esemény után történt, hogy a Jeju légitársaság egyik másik járatán futóműproblémát észleltek. A gép azonnal visszafordult arra a Gimpo reptérre, ahonnan elindult. Az incidens aggasztóan tükrözte a helyzet súlyosságát.
A repülőgép Bangkokból tartott, amikor vasárnap az ország délnyugati részén lévő a Muan nemzetközi repülőtéren kényszerleszállást hajtott végre. Ennek során a fedélzetén a legénységgel együtt 181 embert szállító gép lángokba borult, majd nekicsúszott egy falnak. A személyzet két tagjának kivételével mindenki meghalt a tragédiában.
A nyomozók még mindig dolgoznak az áldozatok azonosításán - eddig csak néhány áldozat maradványait adták át a családoknak -, és annak megállapításán, hogy mi okozta Dél-Korea eddigi legtragikusabb légi balesetét. Számos kérdés továbbra is megválaszolatlan, és a nyomozók vizsgálják, hogy milyen szerepet játszhattak az időjárási körülmények, illetve a madárrajjal ütközés. Kedden kezdték meg a repülőgép két fekete dobozának a vizsgálatát, de az egyik készülékből hiányzik egy kritikus csatlakozó, ami megnehezíti az adatok kinyerését. Ez meghosszabbíthatja a válaszok keresését arra, hogy miért kényszerült a gép a futóműve nélkül landolni.
A Jeju Air vezérigazgatója a cég biztonsági protokolljaival kapcsolatosan kifejtette, hogy a repülőgép nem kapta volna meg a felszállási engedélyt, amennyiben a karbantartó csapat nem hitelesítette volna a gép biztonságos állapotát.
A pilóták képzéséről elmondta, hogy az minden előírásnak maximálisan megfelel, és a cég két teljes értékű repülésszimulátorral bír. A karbantartó csapatról pedig így nyilatkozott: "Minden egyes repülőgéphez 12,9 karbantartónk tartozik, ami a 2019-es 12-es szintről még tovább emelkedett. Rendelkezünk egy szigorú karbantartási ellenőrző listával, amelyből nem lehet kihagyni semmit. Ha bármi elmaradna, az komoly problémákat okozna."
A futóművel kapcsolatos kérdésre annyit válaszolt: "Hogy a futómű megfelelően működött-e, az közvetlenül a baleset kivizsgálásához kapcsolódik, és jelenleg nem vagyunk abban a helyzetben, hogy ezt tudhassuk"."
A légitársaság képviselője bejelentette, hogy a téli időszakra 10-15%-os csökkentést terveznek a légi forgalomban, hogy lehetőség nyíljon több karbantartási feladat elvégzésére a flottájukon. Hangsúlyozta azonban, hogy ez nem azt jelenti, hogy a cég túlzottan sok gépet üzemeltetne. Továbbá megjegyezte, hogy az elmúlt öt év során a Jeju Air volt a koreai légitársaságok között, amely a legtöbb bírságot kapta és a legszigorúbb adminisztratív intézkedésekkel kellett szembenéznie, de biztos benne, hogy folyamatosan javítják a biztonsági teljesítményüket.
A 7C2216-os járaton utazó 179 személy életkora 3 és 78 év között mozgott, de a Yonhap hírügynökség előző jelentései alapján a legtöbben a 40-60 éves korosztályhoz tartoztak. A tragédiában két thaiföldi állampolgár is életét vesztette, míg a többi áldozat valószínűleg dél-koreai nemzetiségű volt.