A magyarok kedvelik, ha a távközlési szolgáltatások csomagban érkeznek.


A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legújabb kutatása szerint egyre több háztartás választja, hogy egy csomagban igényel távközlési szolgáltatásokat, leggyakrabban televíziót és internetet. A tanulmány, amely a hírközlési piac több éves tendenciáit vizsgálja, azt mutatja, hogy a helyhez kötött szolgáltatások fokozatosan átkerülnek a mobilszolgáltatókhoz. Ezért egyre elterjedtebb, hogy a lakosság a mobil és a vezetékes távközlési szolgáltatásokért ugyanannak a szolgáltatónak fizet.

Korábban a hazai háztartások jellemzően egyetlen szolgáltatótól vásárolták meg az összes otthoni távközlési szolgáltatást - akár azért, mert a lakásukat csak egy cég volt képes ellátni, akár azért, mert így kedvezőbb árajánlatot kaptak, mintha külön-külön rendelték volna meg az egyes szolgáltatásokat.

Az utóbbi néhány évben ugyanakkor a lakosság a mobil és a vezetékes távközlési szolgáltatásokra is egyre inkább ugyanannál a szolgáltatónál fizetett elő, így

A helyhez kötött szolgáltatások folyamatosan átkerülnek a mobilszolgáltatókhoz, egyre inkább a mobiltechnológia világában találják meg helyüket.

Az NMHH idősora alapján megfigyelhető, hogy míg 2018 végén az összes helyhez kötött előfizetés csupán 11%-a volt összekapcsolva valamilyen mobiltelefon-szerződéssel, addig 2024 végére ez az arány már 27%-ra emelkedett. Ez a növekedés folyamatos, és a tendencia egyre gyorsulóbbá válik.

A jelenség hátterében két fő tényező rejlik. Először is, a három mobilszolgáltató mindegyike kínál helyhez kötött távközlési szolgáltatásokat, és jelentős árkedvezményekkel ösztönzik azokat az előfizetőket, akik ezeket a szolgáltatásokat mobilelőfizetéssel együtt vásárolják meg. Ennek következtében a fogyasztók is egyre inkább érdeklődnek a távközlési szolgáltatások csomagban való igénybevétele iránt, hiszen ez akár 20-30 százalékos megtakarítást is jelenthet számukra.

Egyre inkább csökken azoknak a háztartásoknak a száma, akik csupán egyetlen, helyhez kötött szolgáltatást, mint például a televíziót veszik igénybe. Ennek következtében a csomagjaik nem elég nagyok ahhoz, hogy jelentős kedvezményeket élvezhessenek. Például, míg hét évvel ezelőtt több mint egymillió háztartás fizetett elő kizárólag tévére, mára ez a szám 640 ezerre csökkent. Hasonló trend figyelhető meg a vezetékes telefonokat használó háztartásoknál is, ahol a szám 360 ezerről mindössze 140 ezerre esett vissza az elmúlt évek során.

Manapság egyre több háztartás érzi úgy, hogy tévére és helyhez kötött internetre is szüksége van, nem meglepő tehát, hogy a mindkét szolgáltatást megrendelők száma 320 ezerről 540 ezerre nőtt. Ennél jobban csak a tévét, internetet és mobiltelefont egyaránt igénybe vevők száma emelkedett - közel tízszeresére, 45 ezerről 410 ezerre.

Az, hogy kik tudják kihasználni a mobil és otthoni szolgáltatások együttes igénybevételének előnyeit, elsősorban két körülményen múlik: az életkoron és a jövedelmen. A fiatalok sokszor úgy gondolkodnak, hogy a mobilelőfizetésük mellé nekik elég az internet, nincs szükségük sem tévére, sem vezetékes telefonra. Ezzel szemben az idősebbek jellemzően éppen a tévén kívül nem igényelnek mást, így ezen csoportok ritkábban szerződnek nagyobb csomagokra, mint a középkorúak. Az alacsonyabb jövedelműeknek alaposan meg kell gondolniuk a kiadásaikat, így csak a legszükségesebb távközlési szolgáltatásokat használják. Ez ugyancsak a csomagban vásárlás ellen hat, miközben így éppen azok esnek el a komoly csomagkedvezményektől, akik a legjobban rászorulnának azokra.

Related posts