Az azeri légitársaság nyilatkozata alapján a kazahsztáni területen bekövetkezett utasszállító gép katasztrófáját "külső beavatkozás" okozta.
Az Azerbajdzsáni Légitársaság nyilatkozata szerint a kazahsztáni baleset, amely során egy Groznijba tartó utasszállító zuhant le december 25-én, "külső beavatkozás" következményeként történt – tájékoztat a CNN. A légitársaság a baleset körüli vizsgálatok miatt ideiglenesen leállította azokat a járatokat, amelyek Bakuból Oroszországba indultak volna.
A Reuters hírügynökség azeri kormányzati forrásokra hivatkozva arról számolt be, hogy egy orosz Pantsir-S légvédelmi rendszer eltalálta a repülőgépet. Amikor a gép megérkezett Groznjhoz, Csecsenföld területére, az orosz légvédelem sikeresen megbénította a repülő kommunikációs rendszereit. Az információk szerint az azeri vezetés abban bízik, hogy Oroszország hivatalosan is elismeri az utasszállító lelövésének tényét.
Az Euronews legfrissebb beszámolója szerint a sérült repülőgép számára egyik orosz reptér sem biztosított leszállási engedélyt, annak ellenére, hogy a pilóták ezt kérték. Helyette a hatóságok arra utasították őket, hogy a Kaszpi-tenger irányába repüljenek, és célpontjuk a kazahsztáni Aktau lett. A hírek szerint az orosz források is megerősítik, hogy az azerbajdzsáni utasszállító éppen Csecsenföld felett haladt el, amikor az orosz légvédelem ukrán drónok megsemmisítésére tett kísérleteket.
Az orosz állami média korábban arról értesített, hogy a repülőt a Groznijban tapasztalható sűrű köd miatt kellett eltéríteni. Később pedig az orosz Szövetségi Légi Szállítási Ügynökség azt nyilatkozta, hogy a baleset oka a madarakkal való ütközés volt.
A kazah hatóságok megerősítették, hogy a baleset során a gépen utazó 67 fő közül legalább 38-an életüket vesztették, köztük két pilóta és egy légiutas-kísérő is. A kazah közlekedési minisztérium tájékoztatása szerint a fedélzeten az azerbajdzsáni, orosz, kazah és kirgiz állampolgárok is jelen voltak. A légitársaság bejelentette, hogy 20 ezer mana (körülbelül 11 800 dollár) kártérítést nyújt a baleset következtében megsérült utasoknak, míg a katasztrófában elhunytak hozzátartozóinak 40 ezer manát (kb. 23 500 dollárt) ajánlanak fel.
Az ügyben megszólalt Rácz András is, az Oroszország-szakértő Facebook-oldalán azt írta, hogy a szerencsétlenségnek az egyik tanulsága az, hogy az orosz légvédelem nem tud megkülönböztetni egy ukrán drónt egy utasszállítótól. "Eleve érthetetlen, hogy ha egyszer éppen ukrán dróntámadás zajlott, akkor hogy hogy nem volt lezárva a teljes csecsen légtér" - írja a szakértő, aki szerint ez csak megerősíti azt a már ismert magyarázatot, miszerint az az orosz légvédelem nem képes elég korán érzékelni, illetve követni az ukrán drónokat, ha azok egyszer átrepülték a front zónáját "Ergo, csak akkor érzékelték az ukrán drónok közeledtét, amikor az azeri járat már megkezdte a leszállást Groznijban" - részletezi Rácz.
A szakértő véleménye alapján a Flightradar24 által közzétett repülési adatok világosan jelzik, hogy a gép a találatot követően fokozatosan kezdett zuhanni, de sebességét meg tudta tartani. "Ez arra utal, hogy a hajtóművek működtek. Az utolsó percekben tapasztalt drasztikus változások a magasságban és a sebességben arra engednek következtetni, hogy a repülőgép irányítása egyre nehezebbé vált" – mondja a szakértő.