A raliversenyzők összefogtak, és határozottan kiálltak a Forma-1-es pilóták mellett, szemben az FIA elnökével.

A raliversenyzők érdekvédelmi szervezete nemrégiben nyilvánosságra hozott egy közleményt, amelyben határozottan kritikát fogalmazott meg az FIA által bevezetett, a káromkodást szigorúan büntető szabályozás ellen.
A Forma-1-es versenyzők érdekvédelmi szervezete (GPDA) után a raliversenyzők hasonló testülete, a WoRDA is hangot adott véleményének az FIA szigorú káromkodási szabályaival kapcsolatban. Mint tudható, a Svéd Rallyt követően Adrien Fourmaux-t 10 ezer euróra bírságolták az FIA Nemzetközi Sportkódexének megsértése miatt, és további 20 ezer eurós büntetést felfüggesztettek 12 hónapra. A Hyundai pilótája a verseny utolsó szakaszát követően, egy élő interjúban így fogalmazott: "Elb*tuk a tegnapot." E megnyilatkozása váltotta ki a szigorú intézkedést, amely sokak szerint túlzás.
Hatalmas pénzbüntetést kapott Fourmaux káromkodásért a Svéd Rally után
Az esettel kapcsolatban Jari-Matti Latvala, a Toyota csapatfőnöke, már kifejtette véleményét, míg az érintett fél egy héttel később egy interjú keretein belül osztotta meg gondolatait. A WoRDA hétfőn tette közzé hivatalos nyilatkozatát, amelyet most teljes egészében bemutatunk.
A WoRDA versenyzői és navigátorai, a GPDA-tag kollégák inspirációját követve, összefognak, hogy megosszák gondolataikat, tisztázzák a helyzetet, és közösen dolgozzanak egy szebb jövő megteremtésén.
Mindenekelőtt szeretnénk leszögezni, hogy mint minden sportágban, a versenyzőknek be kell tartaniuk a versenybírók ítéleteit. Ennek az elvnek a tiszteletben tartása nem kérdéses.
Nem mindannyian vagyunk főállású profik, mégis mindannyian hasonló szélsőséges kihívásokkal nézünk szembe, és mindezt egy megállíthatatlan szenvedéllyel tesszük. Legyen szó a sűrű erdő mélyéről, a fagyos utakon való vándorlásról az éjszaka sötétjében, vagy a murvás ösvények porának elviseléséről, határainkat feszítve küzdünk - az elemek, az időjárás és saját gyengeségeink ellen.
A szerepünk a versenyzés határain túlra terjedt. Manapság a raliversenyzők és navigátorok már nem csupán sportolók, hanem igazi szórakoztatóipari szereplők, kreatív tartalomgyártók és folyamatosan jelenlévő médiaszemélyiségek is. A nézők elvárják, hogy okostelefonjaikon keresztül, valamint a WRC hivatalos kameráin keresztül is mindig kapcsolatban legyünk velük - a versenyek előtti izgalmak, a közvetítések alatt zajló drámák és az utáni visszatekintések során, akár napfelkeltétől egészen napnyugtáig.
A WoRDA mindig felismerte a felelősségünket és az elkötelezettségünket, hogy konstruktív módon együttműködjünk az összes érdekelt féllel, beleértve az FIA elnökét is, annak érdekében, hogy a nagyszerű sportágunkat népszerűsítsük és felemeljük.
Az elmúlt hónapokban azonban riasztóan megnőtt a kisebb, elszigetelt és nem szándékos nyelvbotlásokért kiszabott szankciók mértéke. Ez elfogadhatatlan szintet ért el.
Mély meggyőződéssel valljuk, hogy:
A köznyelvben használt kifejezések nem minősülnek valódi sértésnek vagy agressziónak, így nem is lehet őket olyan szigorúan megítélni.
A nem anyanyelvű beszélők gyakran előfordul, hogy használják vagy megismétlik a kifejezéseket anélkül, hogy teljes mértékben tisztában lennének azok jelentésével és finomabb árnyalataival.
Az extrém adrenalinszint-növekedés pillanataiban, másodpercek alatt, az érzelmek tökéletes és következetes irányítása szinte lehetetlen elvárás.
A rali világa a szélsőségek birodalma: a versenyzők merészsége és a fókuszálás fokozott intenzitása a hosszú napok során... mindent a lehető legvégsőkig feszegetnek.
Ilyen körülmények között érdemes megkérdőjeleznünk a büntetések kiszabásának relevanciáját és jogszerűségét. Ezen felül, a túlzottan magas bírságok jelentős mértékben eltérnek a rali átlagos bevételeitől és költségvetési kereteitől.
Ez egy alapvető kérdést is felvet: hová kerül az ilyen bírságokból származó pénz? Az átláthatóság hiánya csak fokozza az aggodalmakat, és aláássa a rendszerbe vetett bizalmat.
Az ilyen jellegű büntetésekhez fűződő rossz tapasztalatok sokkal erősebben hatnak, mint a nyelvtani hibák következményei.
Felhívjuk a figyelmet a közvetlen kommunikáció fontosságára az FIA elnöke és a WoRDA tagjai között, hogy közösen, kölcsönösen elfogadott és sürgető megoldást találjunk.
A WoRDA közleményét kifejezetten Mohammed Ben Sulayem FIA-elnöknek címezte, mivel ő az, aki határozottan támogatja a káromkodás elleni fellépést.
A közleményhez Sébastien Ogier, Kaller Rovanperä, Ott Tänak, Thierry Neuville, Martijn Wydaeghe, Jonne Halttunen, Martin Järveoja, Vincent Landais, Adrien Fourmaux, Alexandre Coria, Elfyn Evans, Scott Martin, Grégoire Munster, Louis Louka, Takamoto Katsuta, Aaron Johnston, Martins Sesks, Francis Renars, Sami Pajari, Marko Salminen, Josh McErlean, Eion Tracy, Cándido Carrera, Gus Greensmith, Jonas Andersson, Yohan Rossal, Arnaud Dunand, Oliver Solberg, Elliott Edmondson, Léo Rossel, Guillaume Mercoiret, Dani Sordo és Julien Ingrassia adta a nevét.