A vállalatok költségei ismét emelkedésnek indultak – vajon meddig tudjuk elkerülni, hogy ezt az áremelkedések formájában érezzük a vásárlásaink során?


Sok vállalat a profit csökkentésével próbálja kezelni a helyzetet, hogy elkerülje az árak drasztikus emelését, azonban a költségeik folyamatosan növekednek, és aggasztóan magas áremelkedést jósolnak 2025 elejére. Az MNB hangsúlyozta, hogy érdemes figyelemmel kísérni az év eleji átárazásokat, hogy tájékozottabb döntéseket hozhassunk.

Amikor 2022-2023 teljén az infláció 20-25 százalék között ingadozott, a kormány és a Magyar Nemzeti Bank többször is kifejtette, hogy a vállalatok is felelősek a helyzetért, mivel túlzott profitra törekednek. Most, hogy az áremelkedés üteme már elviselhetőbbé vált, a Magyar Nemzeti Bank legfrissebb Inflációs jelentésében újra átvizsgálta a cégek nyereségeit, hogy megértsük, ezek hogyan befolyásolják az árakat, és mit várhatunk a 2025-ös évre.

A vállalatok költségei már hónapok óta folyamatosan emelkednek: az importárak 2024 májusától kezdve növekvő tendenciát mutatnak, míg az ipari termelői árak is az előző év júliusa óta emelkednek. Ennek ellenére a vásárlók eddig nem tapasztalták meg ezt az áremelkedést: a legfrissebb, novemberi statisztikák szerint az iparcikkek fogyasztói árai 0,6 százalékkal alacsonyabbak, mint júliusban. Az MNB szakértői szerint az egyik fő tényező, ami ezt a jelenséget magyarázza, a profitok csökkenése. A nagy piaci versennyel rendelkező szektorokban a cégek a vásárlók megtartása érdekében hajlandóak kisebb profitokat realizálni, így elkerülhetik a jelentős áremeléseket.

Az MNB több figyelemre méltó példát hozott fel, amelyek azt mutatják, hogy az elmúlt hónapokban tapasztalt jelentős áresések vagy a vártnál alacsonyabb drágulások szinte mindig olyan termékeknél fordultak elő, ahol korábban kiemelkedően emelkedtek a profitok. Így most volt lehetőség a költségek csökkentésére. Például a tésztafélék esetében a profitok 2022-ben és 2023-ban 265, illetve 107 százalékkal ugrottak meg, míg 2024 májusa óta az árak 4,1, illetve 4,5 százalékkal mérséklődtek. Ezen kívül a mobiltelefon- és internetszolgáltatók is egy 2024 őszi 7 százalékos árcsökkentést tudtak végrehajtani, miután profitjuk két év alatt 105 százalékkal nőtt.

A jegybanki elemzés rámutat arra, hogy a jelenlegi tendencia mennyire lehet tartós, ami egy fontos kérdés. Amikor a kiskereskedelem és a szolgáltató szektor vállalatait megkérdezték az áremelkedésekkel kapcsolatos várakozásaikról, a 2024 első tíz hónapjára vonatkozó kedvező előrejelzések után novemberben már emelkedni kezdtek az indexek.

Amennyiben a vállalati árvárakozások hosszú távon stabilizálódnak, úgy a költségek növekedése és az import árának emelkedése késlekedve, de végül mégis visszatérhet a fogyasztói árak szintjére. Az MNB szerint ezért különösen fontos figyelni arra, hogy 2025 első napjaiban a vállalatok mekkora mértékű újévi áremelésre készülnek, hiszen ez döntő szerepet játszhat abban, hogy a profitinfláció csökkenése tartós jelenséggé válik-e.

A jegybank előrejelzése szerint 2025-re az infláció éves átlagban a legoptimistább forgatókönyv alapján 3,3 százalékra csökkenhet. Ezzel szemben a legrosszabb esetben az új évben akár 4,1 százalékkal is emelkedhetnek az árak a 2024-es szinthez képest. A jegybank, a kormány és a piaci elemzők között egyetértés van abban, hogy az év kezdeti hónapjaiban várhatóan magasabb inflációval kell számolni, mint ami 2024 végén tapasztalható volt. Azonban a prognózisok szerint ezt követően várhatóan elindul egy lassulási tendencia.

Related posts